גמילה מקראק

קוקאין הוא סם ידוע בעל תדמית יוקרתית, מחירו גבוה והוא נחשב לסם מסיבות לעשירים בלבד. אך בשנות ה-80 של המאה ה-20, סוג חדש של קוקאין הופיע בארצות הברית – קראק. בשל מחירו הנמוך והזמינות הגבוהה שלו הקראק הגיע למדינות רבות אחרות כולל לישראל. מה ההבדל בין קוקאין לקראק? מה ההשפעות שלו ואיך נגמלים ממנו?

קראק התמכרות וגמילה
אספנו עבורכם את כל המידע בנושא גמילה מקראק

מה ההבדל בין קוקאין לקראק?

קראק הוא נגזרת של קוקאין המיוצרת מקוקאין "נקי" בתוספת חומרים כימיים שונים בתהליך של חימום. התוצאה היא קוקאין בעל השפעה חזקה מאוד ומהירה ופוטנציאל התמכרות גבוהה ביותר. שלא כמו קוקאין המשפיע למספר שעות לקראק אפקט אחר (פירוט בהמשך). כמו כן, מדובר עלך סם זול מאוד בעל תדמית בהתאם.

אל תתמודדו עם העול הגדול לבד.

אפשר לסייע לבן המשפחה וחשוב לשמור גם על עצמכם.
לחצו למידע נוסף:

מי "קהל היעד" של הסם?

שלא כמו קוקאין "רגיל", קראק הוא סם זול מאוד עם השפעה מהירה וקצרה. הוא לא מחזיק בתדמית יוקרתית אלא נחשב לסם של מכורים וותיקים ו"כבדים". קהל היעד של קראק הוא משתמשים בסמים אחרים ואכן, פעמים רבות מכורים מגיעים אליו לאחר תקופת שימוש בסמים יקרים יותר ובעלי השפעה ארוכה יותר. השימוש בקראק הוא מעיין מוצא אחרון אך הופך להיות סם הבחירה לאחר תקופת שימוש קצרה בשל מחירו הנמוך והשפעתו המהירה.

מה ההשפעות המיידיות של קראק?

קראק משפיע בדומה לקוקאין וגורם לאופוריה, פרץ אנרגיה והתעלות. ההשפעה של קראק קצרה יותר, התחושות הנ"ל נמשכות לכ-10 דקות בלבד ולאחר מכן ישנו "איזון" המאפשר להימנע מתסמיני הגמילה אך ללא התחושות שתיארנו למשך מספר שעות.

מה ההשפעות ארוכות הטווח של הסם?

לא ניתן להפריז בתיאור השפעות ארוכות הטווח של שימוש בקראק. הסם פוגע בדרכי הנשימה, מערכת העיכול, הכליות והכבד, המוח, השיניים, מערכת הלב וכלי הדם ועוד. שימוש קבוע בקראק עשוי להוביל לחשיפה למחלות זיהומיות, לתת תזונה וחוסר פוריות, לבעיות נירולוגיות ופסיכיאטריות. כמו כן, לאחר תקופת שימוש ארוכה קראק עשוי לגרום לשינויים במערכת הדופמין במוח, לגרום למוח להתרגל להצפה של דופמין כך שללא הסם קשה מאוד עד בלתי אפשרי לחוש שלווה, שמחה והנאה. מכורים לקראק מוצאים את עצמם לא פעם נפלטים מהחברה ללא יכולת לתפקד.

מהם תסמיני הגמילה מקראק?

מכיוון שקראק הוא קוקאין בסופו של דבר, תסמיני הגמילה ממנו קשים, מורכבים ועשויים אפילו לסכן את בריאותו ושלומו של הנגמל. אלו כוללים למשל:

  • רעידות
  • בחילות
  • אי שקט
  • כאבי שרירים
  • סחרחורות
  • חרדות קשות, דיכאון
  • במקרים מסוימים גם הזיות

    כל אלו מופיעים בעוצמות גבוהות, לא מאפשרות למכור להמשיך בשגרת חייו בשום דרך. הכמיהה העזה לסם כה חזקה עד שהמכור מוכן לעשות כל מה שיידרש ממנו כדי להשיג עוד מנה ולהפסיק את התחושות בעקבות תסמיני הגמילה. בנוסף לתסמינים גופניים מופיעים גם תסמינים נפשיים-רגשיים כמו ריקנות תהומית, פחד, בכי מרובה, שינויים במצב הרוח, נטייה לאלימות והתפרצויות ועוד.

האם אפשר להיגמל מקראק ללא עזרה מקצועית?

קראק הוא אופיואיד כמו הרואין וקוקאין, משתמשים קבועים מפתחים תלות שקשה מאוד לשבור ללא עזרה מקצועית. החזקה של הסם על חייו וגופו של המכור דורשת התייחסות מיוחדת, לא מדובר כאן על סם שאפשר לקחת מפעם לפעם עם סיכויי התמכרות נמוכים – קראק הוא בין הסמים הממכרים ביותר ובעלי תסמיני הגמילה הקשים ביותר. כמו כן, גמילה פתאומית וללא עזרה רפואית ומקצועית עלולה לגרום לשוק גופני קשה מאוד עבור הנגמל שעשוי להוביל לתוצאות פיזיות מורכבות מאוד ובמקרין מסוימים אפילו למוות. מסיבות אלו, ההמלצה היא לא לנסות להיגמל לבד אלא להיעזר בעזרה מקצועית וליווי רפואי.

איך נגמלים מקראק?

גמילה מקראק חשוב שתעשה אך ורק במסגרת אשפוזית במרכז גמילה מקצועי בו צוות הערוך ללוות את הנגמל בכל שלבי התהליך שהוא עתיד לעבור. לגמילה מקראק כמה שלבים:

  1. דיטוקס – השלב הראשון הוא ניקוי הגוף מן הסם. שלב זה לוקח בין 24 שעות למספר ימים וכאשר הוא נעשה במסגרת רפואית ניתן להקל על התסמינים הגופניים ולספק תמיכה נפשית נאותה. לאחר תקופה זו, לא יישאר סם בגופו של הנגמל.
  2. וויסות – בשלב זה המוח מתחיל להבין ולעבד את היעדרותו של הסם. מדובר על תקופה מורכבת מאוד הכוללת מצבי רוח משתנים, תחושת ריקנות, "ירידה" נפשית, התפרצויות או דיכאון וכד'. המוח למעשה מנסה לווסת את עצמו וללמוד לתפקד ללא הסם. שלב זה נמשך בין מספר שבועות למספר חודשים.
  3. שלב ההכחדה – לאחר תקופת הגמילה הראשונית, הנגמל מוכן להתחיל לשקם את חייו, לחזור לחיים מלאי משמעות ללא הסם כולל שיקום מערכות יחסים, למידת כלים להתמודדות עם החיים ללא הסם, חזרה אל החברה ואל עשייה פורייה ושלמו נפשית וגופנית.

במסגרת מרכז גמילה מקצועי, גמילה מקראק על כל שלביה נעשית תוך שמירה מרבית על קצב המתאים לכל נגמל באופן אישי. תכנית אישית מותאמת עבור כל נגמל בהתאם לצרכיו, מקומו בחיים, השלב בתהליך הגמילה בו הוא נמצא ולאור ידע מקצועי נרחב ועדכני. גמילה מקראק אינה קלה אך היא אפשרית – אפשר לזנוח את הסם ולחזור לחיים מלאי משמעות בלעדיו.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.