טיפול בחרדות קשות

תחושת חרדה יכולה להופיע אצל כל אחד והיא חלק בלתי נפרד מהתחושות המלוות אותנו במהלך החיים. במקרים שבהן תחושת החרדה הופכת להיות אינטנסיבית ומתמשכת היא פוגעת ביכולת לנהל שגרת חיים תקינה. הפרעות חרדה קשות מאופיינות באפיזודות חוזרות של תחושת פחד וחרדה שמגיעות לעוצמה מאוד גבוהה תוך מספר דקות. חרדות קשות הן לרוב תוצאה של טראומה שהתרחשה בעבר וחוסר יכולת להתמודד אתה. התסמינים שמופיעים אינם פרופורציונליים ולא משקפים את המציאות הקיימת אך קשה מאוד לשלוט בהם. התסמינים עלולים להופיע כבר בשלב הילדות ולהמשיך ולהתחזק לאורך השנים כאשר לא מקבלים את הטיפול המתאים.

טיפול בחרדות קשות

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא חרדות קשות

מהי חרדה?

הפרעות חרדה אין מצב בריאותי נפשי שלא מאפשרות למטופל להגיב באופן פרופורציונלי בסיטואציות שונות. בזמן התקף חרדה, המטופל יכול לחוש תסמינים פיזיים כמו דפיקות לב מואצות, הזעה, תחושת חום בפנים ואף סחרחורות. תחושות חרדה הן טבעיות ולרוב עולות כאשר אנו צריכים להתמודד עם סיטואציה מביכה או פחות נעימה כמו בזמן מבחן, לפני קבלת החלטה חשובה, בזמן ראיון ועוד. תחושת החרדה לעתים יכולה אפילו לסייע לנו להתמקד בסיטואציה מסוכנת ולשמור עלינו. כאשר עוצמת החרדה היא מאוד גבוהה היא לא מאפשרת לנו לתפקד והתגובה שלנו הופכת להיות מוגזמת ולא מתאימה לאופי הסיטואציה. הפרעת החרדה גורמת למטופל לאבד שליטה בה אופי ועוצמת התגובה ומקשה על ההתנהלות בחיי היום – יום.

חרדה - קבוצות בסיכון

הפרעות חרדה יכולות להופיע אצל כל אחד אך ישנם אנשים שנמצאים בקבוצות סיכון. השפעה גנטית וסביבתית מעלה את הסבירות להתפתחות של הפרעת חרדה. מטופלים שמאופיינים עם תכונות אופי כמו ביישנות וחשים אי נוחות בסיטואציה לא מוכרת שבה מעורבים אנשים שהם לא מכירים הם חלק מקבוצת הסיכון. טראומות מהילדות והיסטוריה משפחתית של הפרעת חרדה או בעיות נפשיות אחרות גם כן מכניסים את המטופל לקבוצת סיכון. מטופלים בעלי בעיות בריאותיות יכולים לפתח הפרעות חרדה. חרדה קשה תופיע לעתים קרובות יותר אצל נשים אך הסיבה עדיין לא לגמרי ברורה ויש הטוענים שהשפעת ההורמונים יכולה להיות הגורם לכך.

הבדל בין חרדה לבין חרדה קשה

חרדה היא האופן שבו הגוף שלנו מגיב לנסיבות מלחיצות באופן אוטומטי כאשר הוא מזהה איום פוטנציאלי. מדובר בפעולה טבעית והיא הדרך של הגוף להתכונן בציפייה ללחץ שעתיד להגיע או לחוויה שלילית. חרדה קשה מתרחשת כאשר התגובה הטבעית של הגוף לסיטואציה שמלווה בלחץ היא איננה פרופורציונלית ומונעת תפקוד תקין וביצוע משימות סטנדרטיות. חרדה קשה משפיע על איכות החיים וקשה מאוד לנהל אותה והיא עלולה אף להוביל למחשבות אובדניות. מרבית האנשים יכולים לחוות חרדה במידה מסוימת כאשר עומדים לפני אתגר חדש החרדה קשה לא מאפשרת יכולת התמודדות. התסמינים של חרדה קשה הם מיידיים וכאשר מטופל מתמודד עם הפרעת חרדה קשה לאורך זמן יכולות להיות לכך השפעות על מצבו הפיזי כמו התעוררות של בעיות במערכת העיכול ומחלות לב.

סוגים של הפרעות חרדה קשות

הפרעות חרדה קשות נכללות בקבוצת מחלות הנפש כאשר קיימת חלוקה לסוגים שונים של הפרעות:

  • הפרעת חרדה כללית – הפרעת חרדה נפוצה שמלווה בתחושות פחד, מתח ואף פרנויה. בניגוד לפוביה שאותה מפעיל טריגר מסוים, הפרעת חרדה קשה כללית יכולה להופיע באופן פתאומי ללא שום טריגר ברור.  החרדה היא אינה פרופורציונלית במשך הזמן שהיא יכולה להימשך אינו קבוע וברור.
  • הפרעת חרדת מפרידה – הפרעה זו מלווה בעצב עמוק כתוצאה מפרידה מאדם אהוב ואף ממקום. הפרעה זו נחשבת להפרעת חרדה קשה כאשר תחושת העצב ואף התקף הפאניקה שמופיעים לאחר הפרידה הם קיצוניים ולא הולמים את הסיטואציה.
  • אגורפוביה – בניגוד לדעה הרווחת, לא מדובר רק בפוביה שבה המטופל אינו מסוגל לעזוב את ביתו אלא מצב שבו המטופל פוחד להיקלע לסיטואציה שלא יוכל לברוח ממנה. התקף חרדה קשה כתוצאה מהאירוע יכול להתרחש בכל מקום וללא קבלת טיפול מתאים, הפחד הופך להיות חמור וחסר הגיון ויכול למנוע מהמטופל לצאת מביתו ולהגיע למקומות הומי אדם.
  • הפרעת חרדה חברתית – הפרעת חרדה קשה שבה המטופל מרגיש אי נוחות כשהוא נמצא בסיטואציות חברתיות ואף מבוכה ותחושת שמעבירים עליו ביקורת באופן קבוע. המטופל חש נבוך וחושש שילעגו לו וכתוצאה מכך נמנע מסיטואציות חברתיות.
  • הפרעת פאניקה – הפרעה שמלווה בפחד קיצוני שיכול להופיע באקראי והתקפי פניקה שבהם המטופל חש דפיקות לב מואצות, זה המוגברת וקשיי נשימה. התקפי פאניקה יכולים לשבש את שגרת החיים באופן קיצוני.

תסמינים של חרדות קשות

תסמינים של חרדה קשה משפיעים על המצב הרגשי, התנהגותי ופיזי של המטופל והם משתנים בין מטופלים. התסמינים הרגשיים של חרדה קשה כוללים דאגה בעוצמה שלא ניתן לשלוט בה ויש לה השפעה שלילית ולא מועילה על המטופל. תסמין נוסף של חרדה קשה יכול להיות מצב של הימנעות שבו המטופל בורח מסיטואציות לא נוחות שיכולות לשים אותו במצב מביך או מלחיץ כמו השתתפות באירוע. ההימנעות אמנם מפחיתה מעוצמת החרדה אך היא לא דרך יעילה להתגבר עליה כיוון שהיא גורמת למטופל לפספס הזדמנויות חברתיות, מקצועיות ועוד. התייחסות לרגשות שמופיעים בעת חרדה היא הדרך להתמודד אתה. הבידוד החברתי שנוצר לעיתים כתוצאה מחרדה קשה יכול להוביל לתחושת דיכאון ולהגביר לתחושת החרדה. תסמינים של חרדות קשות משפיעים כאמור גם מבחינה פיזית ויכולים לבוא לידי ביטוי בצורת שרירים מתוחים, זיעה, נשימה רדודה, כאבי בטן וראש, כאבים בלסת, דפיקות לב מהירות, סחרחורות ואי יציבות.

מה הם התקפי חרדה?

התקף חרדה הוא אפיזודה אקראית שבה מטופל חש פחד בעוצמה גבוהה וחווה תגובות פיזיות קשות למרות שאינו נמצא בסכנה. התקף חרדה מלווה בתחושה של אובדן שליטה והתסמינים הפיזיים שלו מאוד דומים לתסמינים של התקף לב. חלק מהאנשים יחוו התקף חרדה בחייהם אך לרוב מדובר במקרה יחיד שנובע מסיטואציה מלחיצה. כאשר התקפי חרדה חוזרים על עצמם והופכים להיות בלתי צפויים מדובר במטופל שסובל הפרעת חרדה שמצריכה טיפול. התקף חרדה לא נחשב למסכן חיים אך הוא מאוד מפחיד ויכול להשפיע באופן ניכר על איכות החיים. ההתקף הוא פתאומי, ללא אזהרה מוקדמת והוא יכול להתרחש בזמן נהיגה, באמצע פגישת עבודה ואפילו בהתעוררות משינה. הסימפטומים של התקף חרדה לרוב מגיעים לשיא תוך מספר דקות ולאחר ההתקף מסתיים המטופל לרווחה בעייפות קיצונית. התסמינים של התקף חרדה כוללים תחושה של סכנה שקרבה, זיעה מוגברת, רעידות, תחושת חום באזור הפנים, פחד מאובדן שליטה, תחושה של כובד או עקצוצים בגפיים, צמרמורות וגלי חום, בחילות וכאבים בראש ובבטן.

כיצד ניתן לטפל בחרדות קשות?

טיפול בחרדות קשות יכול להעשות במסגרת מרכז גמילה אשר מסייע למתמודד לקבל כלים חדשים להתמודדות עם חרדות באמצעות קבוצות טיפוליות וליווי אישי וקבוצתי במקביל לגמילה מהתרופות המטפלות בחרדה.

טיפול באמצעות טרילותרפיה

המטרה של טיפול טרילותרפיה היא לתת כלים ולסייע למטופל לחיות את חייו ללא תחושות אשמה, מתח, חרטות על העבר ותחושות שליליות כלליות. שיטה זו משלבת בתוכה תיאוריות פסיכולוגיות מערביות, בודהיזם ואלמנטים של גשטאלט (מונח מעולם הפסיכולוגיה שבו משתמשים על מנת לעזור למטופל ולאפשר לו לראות את התמונה השלמה ולהתמקד בסיבות שהובילו אותו לפעול כפי שהוא מתנהל). היכולת של המטופל להתמקד בסיבות, מאפשרת לו לשנות את זווית הראייה שלו על הבעיה הקיימת אך גם לבחון את ההתנהלות הכוללת שלו. טיפול טרילותרפיה מלמד את המטופל לסמוך על עצמו ולגשת לכל סיטואציה ממקום רציונלי אך גם רגשי. הטיפול מעניק למטופל כלים להתמודדות בעת חרדה כמו תרגילי נשימה, הבנה ושליטה באופן שבו המוח תופס את הסיטואציה וטכניקות נוספות. המטופל לומד להכיר את עצמו ומבין כיצד להתמודד עם הטריגרים הקיימים שמעוררים חרדות קשות.

טיפול פסיכודרמה

טיפול בדרמה הוא סוג של פסיכותרפיה שבה משתמשים בטכניקות מעולם הדרמה והתיאטרון על מנת לסייע למטופלים להתמודד ולפתור בעיות וקונפליקטים בחייהם. הטיפול מאפשר למטופלים לשפר מערכות יחסים קיימות, לפתח מודעות עצמית ומלמד כיצד להביע רגשות. טיפול פסיכודרמה יכול להתאים למטופלים בכל הגילאים והוא יעיל בהתמודדות עם מצבים שונים כמו התמכרות, דיכאון, חרדה, בעיות חברתיות, הפרעות נפשיות, התעללות, טראומה וסכסוכים משפחתיים. הגישה החווייתית של טיפול פסיכודרמה מאפשרת למטופלים לחקור רגשות שליליים, להתמודד עם חוויות וטראומות מהעבר ומלמדת את המטופל כיצד להתמודד עם סיטואציות חיים מאתגרות. הנחת היסוד של טיפול פסיכודרמה היא שלכל מטופל יש את היכולת המולדת לבטא את עצמו באופן יצירתי וכאשר המטופל מנסה להיכנס פנימה ולחקור את חייו תוך שימוש בדרמה הוא יכול להגיע לאזורים חבויים בתוך עצמו שהגישה אליהם הייתה חסומה בעבר ולמצוא דרכים חדשות להתמודד עם עצמו והסביבה ולהגיע לפתרונות. מטפל באמצעות פסיכודרמה מזהה את המטרות האישיות והצרכים של המטופל ובונה תכנית טיפול אישית. בשלב הבא הוא עושה שימוש בטכניקות דרמה שונות ומעביר למטופל תרגילים ופעילויות שיסייעו לו לחקור את הרגשות הפנימיים ולעבד אותם כך שיהיה מסוגל להתמודד עם חוויות מאתגרות בהמשך. השיטות של פסיכודרמה כוללות משחק תפקידים, הדמויות מודרכות, אלתורים ותרגילים בכתיבה יצירתית. במהלך הפגישות, המטפל מדריך את המטופלים, משקף להם את החוויות שהם עוברים ומסייע להם למצוא פתרונות להתמודדות עם בעיות ישנות. המטפל חייב ליצור סביבה שבה המטופלים ירגישו בטוחים ויהיו מסוגלים להביע את עצמם בחופשיות ולכן מערכת היחסים בין המטפל המטופל חייבת להיות מבוססת על אמון הדדי.

טיפול באומנות

טיפול באמנות יכול לסייע למטופלים להתמודד אם תסמינים של חרדה קשה. טיפול בחרדות קשות באמצעות אמנות היא גישה טיפולית יצירתית שאיננה מיועדת רק לאנשים שניחנו ביכולת אמנותית ולעיתים דווקא מטופלים ללא מיומנות אמנותית חווים את הטיפול באופן מהנה ויעיל יותר. טיפול באומנות נעשה באמצעות תרגילים ברישום, ציור, פיסול ועבודה עם חימר וזאת על מנת לאפשר למטופל להתמודד עם מתח וחרדה שהוא חש אך מתקשה לבטא באופן מילולי. תחושות החרדה הקשה מלוות בתחושה הצפה של מחשבות שליליות ודאגה שנמשך זמן רב ואינן תואמות למציאות הקיימת. ביצוע התרגילים במסגרת טיפול באמנות יוצרת עבור המטופל הסחת דעת שמאפשרת לו להפסיק להתמקד במחשבות או ברגשות השליליים. טיפול באומנות מי הוא שם לא רק במצבים רגועים יותר אלא גם בעת שיאו של התקף חרדה כיוון שהוא מאפשר הסחת דעת מתחושת הפאניקה והחוסר שליטה בסיטואציה. טיפול בחרדות קשות באמצעות האמנות מאפשר להפחית תסמינים של חרדה, הוא מעלה את איכות החיים של המטופל, הוא מאפשר לנטרל השפעות ארוכות טווח עימן המטופל היה צריך להתמודד במשך זמן רב והוא משפר את היכולת של המטופל לווסת את רגשותיו בהתאם לסיטואציה איתה הוא מתמודד.

טיפול בתנועה

טיפול בחרדות קשות באמצעות תנועה או ריקוד שמתמודד עם אספקטים שונים של המטופל ומטפל במצבו הגופני, רגשי, נפשי וחברתי. טיפול בתנועה הוא טיפול פסיכותרפיסטי שבבסיסו ההנחה כי לא ניתן לבצע הפרדה של הגוף והנפש ולכן הם משפיעים אחד על השני. הנחה זו ממלא תפקידים חשובים באופן שבו מעבירים את הטיפול בתנועה – התנועה משמשת כאמצעי שבו ניתן לתקשר באופן לא מילולי והחשיבות של כך היא לא פחותה מהתקשורת המילולית. באמצעות התנועה המטופל יכול לבטא את עצמו והמטפל יכול להשתמש בניתוח אופי התנועה של המטופל על מנת לבצע הערכה ולהעניק כלים למטופל שיאפשרו לו להתמודד עם החרדה. טיפול בתנועה מעניק יתרונות רבים ויוצר השפעות לטווח ארוך. הטיפול מסייע בטיפול בחרדה ודיכאון, משפר תהליכי חשיבה וזיכרון, משפר את איכות החיים, ומשדרג את היכולת הקוגניטיבית של המטופל.

טיפול בכתיבה

מטופלים שמתמודדים עם חרדות קשות מתקשים פעמים רבות לבטא את רגשותיהם בקול. טיפול בכתיבה הוא דרך לאפשר למטופל לבצע רישום של המחשבות, הרגשות והתובנות אליהן הגיע. המטופל יכול לבצע רישום ידני, הקלדה במחשב ואף לצייר את רגשותיו. בשלבים הראשונים של הטיפול, המטופל עלול להירתע מהתהליך כיוון שזה עלול להרגיש כמו מטלה שיש לבצע ואף לחוש חרדה כיוון שמצופה ממנו לבצע רישום. טיפול בכתיבה יכול להפחית מתחושת החרדה ולהגביר את תחושת הרווחה הנפשית של המטופל. כתיבה על אירוע רגשי שהמטופל חווה יכולה לסייע לו להתנתק מהחשיבה האינטנסיבית על מה שהתרחש וכך גם אולי להבין את ההשפעה שחווה בעקבות אותו אירוע טראומטי. טיפול בכתיבה מסייע למטופל לגבש תפיסה חדשה לגבי עצמו והסביבה ומאפשר לו לשלוט טוב יותר ברגשות שהוא חובה. הטיפול מיועד גם למטופלים שמתקשים לדבר על עצמם ויוצר עבורם פתח לקבלת תמיכה חברתית ולעבור תהליך ריפוי רגשי.

טיפול בחרדה באמצעות פילאטיס

אימון פילאטיס מעורר את מערכת העצבים בגוף ששולט את ביכולת שלנו להירגע, לחוש הנאה, לחסוך באנרגיה ואף מעוררת את מערכת העיכול שלנו. הפילאטיס מה אפשר להשקיט את החלק במערכת העצבים שמתמקד בחרדה. טיפול בחרדות קשות באמצעות פילאטיס מאפשר למטופל להתרכז ולהיות במודעות לאופן שבו הגוף שלו פועל. חשוב מאוד שהמטופל יצליח להתחבר אל מאמן פילאטיס ויסמוך עליו – יש ליידע אותו גם בנוגע לסיבה שמגיעים לאימונים ואת הצורך להתמודד ולטפל בחרדה. מטופלים שחווים חרדה קשה לרוב מרגישים גם תחושות פיזיות ולעיתים אף כאב ובאמצעות אימון הפילאטיס ניתן ללמוד כיצד להניע את הגוף בצורה יעילה יותר, להפעיל ולהשתמש בשרירים בצורה הנכונה. המטופל ילמד באימוני הפילאטיס כיצד לנוע תוך השקעה פחותה יותר של מאמץ וכיצד לשלוט בגוף שלו ולהפחית את תחושת הכאב.

טיפול בחרדות באמצעות יוגה

מערכת העצבים של מטופלים שחיים עם חרדות קשות נמצאת תמיד במצב פעיל וקיימת תגובה מוגברת ולא פרופורציונלית למה שנתפס כאיום והיא יכולה לבוא לידי ביטוי בתחושת מתח, דפיקות לב מואצות ותחושה של חוסר שקט. מערכת ההגנה של הגוף שלנו פועלת באופן תמידי במצב של התמודדות או בריחה ומטופל שחובה חרדות אינו מסוגל לעצור את התגובות חסרות הפרופורציה. תחושות החרדה לא מאפשרים גם למערכת העצבים שאחראית על התפקודים הפיזיולוגיים כמו מערכת העיכול והמנוחה לתפקד באופן תקין. באמצעות תרגול יוגה ניתן לשפר את האופן שבו הגוף מפרש את התחושות המתעוררות בו. טיפול בחרדות קשות באמצעות יוגה מאפשרת למטופל ליצור הבחנה בין סיטואציה שבתוכה עבורו לבין מצב מפחיד או מסוכן וגם מעניקה לגוף את היכולת להגיע לתחושת רוגע מהר יותר לאחר שחווה סיטואציה מלחיצה. תרגול יוגה מפחיתים את הסימפטומים של התפקוד הלקוי של מערכת העצבים ומפחיתים את תחושות החרדה. באמצעות התרגילים הפיזיים שמתבצעים במהלך תרגולי יוגה, המטופל יכול לחקור את התחושות שמתעוררות בגופו ולהיות מודע לשרירים שנמתחים, מאותגרים ומשתחררים בזמן התרגול. טיפול בחרדות קשות באמצעות יוגה מהווה פתרון עבור מטופלים שאינם מצליחים באופן רציונלי להתפטר ולהתמודד מי תחושות החרדה. טיפולי היוגה מעניקים למטופל כלים שמסייעים להם לזהות ולהתמודד אם המחשבות, התחושות והמעשים שהובילו אותם לתחושת חרדה קשה ודרכים שבהם יוכלו לתרגל הרגעה עצמית. אימוני היוגה גם מלמדים את המטופלים לווסת את עוצמת התגובה שלהם ולפתח עמידות למצבים מלחיצים. מטופלים שחווים תחושות חרדה בעוצמה יחסית נמוכה יכולים להפיק הרבה תועלת משתתפות בשיעורי יוגה שפתוחים לקהל הרחב אך במידה ומדובר במקרה של חרדה קשה, מומלץ להגיע למטפל שעוסק ביוגה תרפיה ומתמקד ומתמחה בטיפול בהפרעות חרדה. לאחר מספר טיפולים, ניתן יהיה גם לבצע תרגול ביתי במקביל להמשך הגעה אל תרגולי היוגה שניתנים באופן מקצועי.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.