גמילה מסמים קשים

התמכרות לסמים מצריכה הרבה כוח רצון על מנת להתגבר על הבעיה. השימוש בסמים קשים יוצר שינויים פיזיולוגיים במוח וגורם להתעצמות של תשוקות והתפתחות של נטיות אובססיביות לדברים שונים. לעיתים הגעה למצב של פיכחות נראית כמטרה בלתי מושגית אך ההחלמה היא אפשרית גם כאשר מדובר בהתמכרות קשה שנמשכת כבר זמן רב או במטופל שניסה לעבור תהליך גמילה בעבר וכשל. באמצעות מכון גמילה, טיפול, ליווי ותמיכה נכונה אפשר לעשות את השינוי.

מרכז גמילה מסמים קשים

סוגי סמים קשים לטיפול במרכז גמילה:

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא גמילה מסמים קשים

מה הם סמים?

סמים הם חומרים בעלי השפעה פיזית ונפשית והם יכולים לשנות את האופן שבו המוח פועל, לשנות תהליכים קוגניטיביים ולהשפיע על ההתנהלות בחיי היום יום. לצריכת סמים קשים יש השפעה על החושים והיא גורמת לאנשים להתנהג בצורה שמסכנת אותם ואת הסביבה שלהם. ההשפעה של סמים משתנה בהתאם לסוג החומר ומשך זמן ההתמכרות. אנשים נוטים לפתח התמכרות לסמים בעקבות סקרנות לנסות את השימוש בחומר ובגלל רצון להשתלב מבחינה חברתית עם הסביבה (תופעה שקיימת בעיקר אצל בני נוער). פעמים רבות לאחר השימוש הראשוני הם חווים סיפוק והנאה מהאופן שבו הסם משפיע על גופם (מרגישים אנרגטיים או לחילופין מאוד רגועים) ורוצים לשחזר את התחושה וישנם מקרים שבהם הסמים עוזרים להפיג מתח שנוצר כתוצאה מהתמודדות עם לחץ נפשי בחייהם. שלב ההתמכרות מתחיל כאשר לא ניתן לשלוט בצריכת הסם ומפתחת תלות שגורמת להם לצרוך עוד סם על מנת למנוע הופעה של תסמיני גמילה.

אל תתמודדו עם העול הגדול לבד.

אפשר לסייע לבן המשפחה וחשוב לשמור גם על עצמכם.
לחצו למידע נוסף:

מה הם סמים קשים?

נעשה שימוש במונחים סמים קשים וסמים קלים לרוב כאשר מבקשים להפריד בין חומרים שנצרכים באופן בלתי חוקי לחומרים חוקיים. המונחים הללו מפרידים בין גם סמים שמקובל מבחינה חברתית לצרוך אותם (סמים קלים) לבין אלו שלא (סמים קשים). פעמים רבות, ההפרדה בין שני המושגים מאפשרת להבדיל בין התמכרות לבין חומר שנצרך בצורה מבוקרת ולא חסרת שליטה. קיימים מגוון של סוגי סמים קשים והאבחנה בין השניים היא בפוטנציאל של הסם לגרום לנזק פיזי ולתלות בלתי נשלטת בסם.

אילו סוגי סמים קשים קיימים?

ישנם מספר סוגים של התמכרות לסמים קשים שמצריכים תמיכה מקצועית וליווי צמוד על מנת לעבור תהליך גמילה בהצלחה. סוגי הסמים הקשים כוללים קוקאין וקראק, קריסטל מת', אמפטמינים, הרואין, אקסטזי, אופיום, LSD, PCP, קטמין, תרופות מרשם (שלא נצרכות על פי הנחיות הרופא), מתאמפטמין, אופיואידים ונזודיאזפינים.

לקריאה מעמיקה על פקודת הסמים המסוכנים.

מה הן הסכנות בהתמכרות לסמים ממריצים?

סמים ממריצים גורמים ליתר פעילות בגוף ולרוב הם נלקחים כאשר רוצים לשפר את הביצועים באמצעות רמת אנרגיה ויכולת מיקוד גבוהות יותר. סמים ממריצים  מגדילים את רמת הדופמין במוח ודרך האצה של תהליכים נפשיים ופיזיים שמתרחשים בגוף, הם יוצרים השפעות לטווח הקצר. על אף התחושה האנרגטית הראשונית, חשוב לזכור שההשפעות הן כאמור קצרות טווח ולאחר זמן מה, יכולות להיות השלכות שליליות משמעותיות על בריאותו של המטופל. במקרים של התמכרות לסמים ממריצים, מומלץ לפנות לקבלת עזרה בין אם מדובר בגמילה מקוקאין, גמילה מהירואין או כל סם ממריץ אחר. לנטילה של סמים ממריצים ישנם תסמינים שכוללים התרחבות של האישונים, ניזול ודימום מהאף, ירידה קיצונית במשקל, עלייה משמעותית בטמפרטורת הגוף עד כדי עילפון, תחושת גירוד בכל הגוף, יובש בפה ובעיות קוגניטיביות שונות.

סמים ממריצים כוללים בתוכם גם תרופת ריטלין שניתנת בעיקר לילדים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. כאשר התרופה מנוצלת לרעה, נעשה בה שימוש על מנת לשפר את יכולת המיקוד והיכולות הקוגניטיביות בעיקר אצל מתבגרים או סטודנטים שמעוניינים לשפר את ההישגים האקדמאיים שלהם. השפעות ארוכות טווח של שימוש לא ראוי בריטלין כוללות דיכאון, נדודי שינה, יתר לחץ דם, חרדה, אגרסיביות, תחושת בחילה, בעיות גדילה אצל ילדים ובני נוער ובעיות לב.

מה הם השלבים בתהליך הגמילה מסמים קשים?

התחייבות המטופל

השלב הראשון בתוכנית הטיפול במכוני גמילה מצריך התחייבות מצד המטופל לתהליך המורכב שעומד לפניו. הודאה בכך שקיימת בעיה היא חלק מהותי שתורם להצלחת התהליך ובימים הראשונים של תהליך הגמילה, מטופל יכול להרגיש רגשות מעורבים בנוגע לבחירה שעשה שכוללת ויתור על ההתמכרות לצמיתות.  פעמים רבות, המטופל יכול לחוש שמצבו אינו כה חמור ביחס למטופלים אחרם והכחשה של חומרת הבעיה היא אחד הסיכונים שגורמים למטופלים לצאת מתוכנית הגמילה לפני שמסיימים אותה בהצלחה.  בשלב הראשון של תוכנית הגמילה, הצוות המקצועי מסייע למטופל ועוזר לו להבין שעליו לקחת חלק פעיל בתהליכי הטיפול ולהימנע לחלוטין מצריכת הסם. כחלק מתהליך זה, הצוות המקצועי יחשוף את המטופל להשפעות המזיקות של ההתמכרות שלו, יעבוד מולו על רגשות ההכחשה שהוא חווה ויסייע לו לקבל מוטיבציה לתהליך. לפני המעבר לשלב הבא, תיבנה תוכנית טיפול פרטנית על ידי הצוות הרפואי והמטפל שתתבסס על היסטוריית צריכת הסמים של המטופל.

ניקוי רעלים

לאחר ההתחייבות של המטופל לתוכנית הגמילה, השלב השני יהיה תהליך ניקוי רעלים. שלב זה נחשב לאחד מהקשים כיוון שהוא מלווה גם בתסמינים פיזיים – תסמיני גמילה שונים כמו צמרמורות בגוף, בחילות, כאבי ראש, חולשה בשרירים, הזיות ועוד. התהליך יכול לכלול גם תסמינים נפשיים כמו תלות פסיכולוגית וטריגרים שונים שעלולים לפתות את המטופל לחזור להרגליו הישנים.

כלים והתמדה

האתגר אולי הכי גדול של מטופל שעובר תהליך גמילה היא למידה ויישום של כלים שיסייעו לו להתמודד עם המציאות של חייו לאחר שהוא ישתחרר ממכון הגמילה. המטופל יילמד כיצד לשלוט ולא להיכנע ללחץ החברתי והתשוקה שהביאו לצריכת הסמים בעבר וכיצד לזהות ולהימנע מגורמים לצריכת הסמים. המטופל יקבל הנחיות ודרכים שבהן יוכל להתמיד עם תוצאות תהליך הגמילה כמו השתתפות בפעילויות ספורטיביות בריאות, הגעה אל קבוצות תמיכה עבור אנשים שנגמלו מסמים בעבר ומציאת תחביבים חדשים שימלאו את הזמן שבעבר המטופל נהג לבלות בצריכת סמים. פעמים רבות, המטופל נזקק לעזרה במציאת דירה או עבודה שאיבד כתוצאה מההתמכרות לסמים והצוות המקצועי במכון הגמילה יכול לסייע לו ולהפנות לגורמים המתאימים שיעזרו למטופל בצעדים הראשונים שלו לאחר השחרור ממכון הגמילה, תהליך ההשתלבות והחזרה לשגרה. מומלץ להמשיך עם ליווי פסיכולוגי לפחות למשך חמש שנים, בין אם מדובר בצוות מקצועי דרך קופת החולים או מטפל באופן פרטי.

חזרה לשגרה

כאשר מטופל משתחרר ממכון הגמילה יהיה עליו לקחת את כל הכלים שרכש במהלך תהליך הגמילה וליישם אותם בשגרת חייו. הצוות המקצועי של המכון יעניק למטופל אסטרטגיות בהן יכול להשתמש כמו יצירת מטרות לטווח ארוך, יצירת קשרים חברתיים חדשים ותכנון של לו"ז יומי קבוע. המטופל יצטרך למצוא דרכים שיאפשרו לו להגשים את עצמו ולהגיע לתחושת אושר ונתינה בין אם מדובר בהתנדבות ועבודה קהילתית או התחברות לדת ורוחניות. היכולת ליישם את האסטרטגיות יסייעו למטופל להישאר נקי מסמים ולהפוך לבן אדם שטוב יותר עבור עצמו, הסביבה, בני המשפחה והחברים.

ההשלכות של התמכרות לסמים קשים

התמכרות ותלות בחומר מסוים היא לא בריאה ולא מאפשרת לנהל שגרת חיים תקינה. אנשים עם התמכרות לסמים קשים, פעמים רבות מוצאים את עצמם מעורבים במעשים פליליים כדרך להשגת הסם. כאשר מכור לסמים קשים נכנס לתוך מערכת המשפט מדובר במעגל אינסופי שקשה מאוד לצאת ממנו. מעורבות במעשים פליליים גם כאשר מדובר במי שכבר עבר תהליך גמילה בהצלחה תקשה עליו למצוא עבודה או להשכיר דירה במידה וזה מצריך ממנו להציג תעודת יושר. גמילה מסמים קשים היא לא קלה אך היא הכרחית על מנת למנוע כניסה למעגל אינסופי של התמכרות ולאפשר בנייה של חיים חדשים.

מה הן ההשפעות של ההתמכרות על הסביבה והמשפחה?

ההתמודדות עם התמכרות לסמים או אלכוהול היא אמנם חוויה אישית שההשפעות הפיזיות והנפשיות שלה פוגעות במשתמש אך בני זוג, ילדים, הורים וחברים מושפעים מהתמכרות של יקירם. ההשפעות של התמכרות יכולות להיות קצרות מועד או השפעות לטווח ארוך ובבתים שבהם מתגורר מכור יכולה להיווצר אווירה של לחץ, תסכול והרבה כאב שקשורים להתמכרות. במקרים שמדובר למשל בבני נוער שצורכים סמים, סכסוכים ומחלוקות בינם לבין ההורים הופכים להיות חלק בלתי נפרד משגרת החיים. תחושת האמון מתערערת במקרים שבהם קרוב משפחה מסתיר את ההתמכרות שלו ותוקף את כל מי שמעז להתעמת עימו בדבר ההתמכרות. מערכות נישואים יכולות להסתיים בעקבות התמכרות כיוון שהיכולת לתקשר עם הסביבה הולכת ופוחתת ותחושת התסכול עולה. התמכרות יכולה לגרום לאנשים לסבול מירידה מהירה במשקל, לפרצי זעם ואף לאבד את היכולת לטפל בעצמם ולסבול מקשיים כלכליים. בני משפחה שרואים אדם שקרוב אליהם שחווה את התסמינים הללו עשויים לפתח מנגנוני התמודדות לא בריאים ואף לסבול מטראומה שתלווה אותם לאורך חייהם.

מהו קריז?

קריז הוא חלק מהתסמינים שמופיעים כשמטופל עובר תהליך גמילה מהתמכרות לאלכוהול או סמים. בשלב הראשוני של תהליך הגמילה, הגוף עובר ניקוי רעלים שבו הסם יוצא מגופו ואז מתרחש קריז – הגוף שאינו מקבל את מנת הסם אליה הוא התרגל מנסה לאותת שהוא זקוק לה ואז מופיעים סימנים קיצוניים שיכולים לבוא לידי ביטוי באלימות והתנהגות שלא אופיינית לאותו מטופל. כיוון שכל סוג סם שנצרך גורם לתופעות פיזיולוגיות שונות כך גם האופן שבו הקריז מתרחש משתנה בהתאם לסם שנלקח.

למה תהליך הגמילה הוא כה מאתגר?

רמת הקושי בתהליך גמילה משתנה בהתאם לחומרת וסוג ההתמכרות אך ניתן לומר בביטחון שהשלבים השונים בתהליך הגמילה מלווים בלא מעט קשיים. הטיפול בגמילה הוא קשה ומאתגר כיוון שהוא מצריך הימנעות מפיתויים, שמירה על מצב פיכחות ופתיחות להיכנס לעומקם של נושאים רגשיים ונפשיים שאולי הובילו להתפתחות של ההתמכרות. הטיפול מצריך גם לעבור תהליך גמילה פיזי מהחומרים המסוכנים שנצרכו ותסמיני הגמילה יכולים להיות מאוד לא נעימים וכואבים. תהליך הגמילה במכון מצריך גם שהייה במרחק מבני המשפחה והחברים אך הליווי והתמיכה שניתנת במכון הגמילה מקלים על התהליך ומאפשרים לסיים אותו בהצלחה.

מדוע תמיכה של הסביבה חשובה לטיפול בהתמכרות לסמים?

תמיכת המשפחה בתהליך הגמילה היא אחד הפרמטרים שפעמים רבות יקבעו את מידת הצלחת התהליך. לפני שמהטופל מתחייב לתהליך הגמילה, בני המשפחה והחברים יכולים להרגיש שעל אף מאמציהם לתמוך באדם האהוב שמנסה להתמודד עם ההתמכרות, הם אינם מצליחים לסייע לו בתהליך ההתפכחות. כאשר אדם בוחר לגשת למכון גמילה ולקבל טיפול על מנת להתגבר על ההתמכרות שלו, התמיכה של הסביבה שכוללת את בני המשפחה, חברים ואף מקום העבודה הופכת להיות חלק בלתי נפרד מהתהליך. התמודדות עם ההתמכרות יכולה להיות הליך מאוד בודד אך כאשר התהליך מלווה בתמיכה של המשפחה, המטופל מרגיש שהוא לא נאבק בהתמכרות לבדו וזה מחדיר בו מוטיבציה והשראה להתמיד ולהגיע להחלמה מלאה ומצב של פיכחות.

אנו במרכז מאמינים שאינכם צריכים להתמודד עם גמילה מהתמכרויות לבדכם. אנו כאן כדי לתמוך בכם בכל צעד בדרך, ולעזור לכם להשיב לעצמכם את השליטה בחייכם.

כדי ללמוד עוד או לקבוע פגישת ייעוץ, אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון 053-4877977. ויחד נוכל להתחיל את המסע שלכם להחלמה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.