המכור והמעגל המשפחתי

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

יש אינספור השפעות של התמכרות לסמים על המשפחה. יחסים מתוחים, קשיים כלכליים וסיכון מוגבר להתעללות הם רק ההתחלה. מכיוון שלכל משפחה יש דינמיקה שונה, לא כל המשפחות מרגישות את אותן השפעות באותה מידה. בלי קשר, אי אפשר להכחיש שהתמכרות משפיעה על כל המשפחה.

התמכרות מעיקה על מערכות יחסים, לא משנה למי מבני המשפחה יש את הבעיה. זה לא משנה אם זה הורה, ילד, בן זוג או אח. כל בן משפחה נאבק לצד המכור במידה מסוימת. לחיות עם מישהו עם התמכרות פעילה הוא אתגר יומיומי לכל אדם בבית.

גם בני המשפחה מגיבים בדרכים שונות. חלק מהחברים נסוגים מהתא המשפחתי כדי להימנע מלהתקשר עם המכור. הם לא רוצים לערב את עצמם בכאוס שמגיע עם ההתמכרות. חלקם לוקחים על עצמם את התפקיד ההפוך ומנסים להשפיע או לשלוט במכור שיפסיק או יקבל עזרה. אחרים נוסעים על קו האמצע ומנסים כמיטב יכולתם להשתלב.

כיצד התמכרות משפיעה על המשפחה?

איך התמכרות משפיעה על ילדים

לפי הערכות, 1 מכל 8 ילדים גר עם הורה שסבל מהפרעת שימוש בחומרים פעילים בשנה האחרונה.

ההשפעות של התמכרות על ילד תלויות בכמה דברים:

בין אם הם מגיעים מבית חד-הורית או דו-הורית, בין אם אחד ההורים או שניהם נאבקים בהתמכרות.

לילדים החיים עם הורה יחיד שמתעלל בסמים אין למי לפנות. זה דומה לילדים החיים במשק בית דו-הורי כאשר שני ההורים מתקשים. כאשר רק להורה אחד יש בעיה, יש הורה אחר להתערב. הם עדיין מרגישים את ההשפעות של התמכרות לסמים אבל עדיין יש להם תמיכה מסוימת.

ילדים שחיים עם הורה מכור גדלים בסביבה בלתי צפויה מלאה בסודיות והיפוך תפקידים. הם מקבלים תמיכה פיזית ורגשית לא עקבית. ילדים בסביבות אלו חווים התפתחות חברתית מושפעת, ביטחון עצמי, בריאות ועוד. יש סיכוי הרבה יותר גבוה להתעללות או אלימות כלפי ילדים אלו.

כיצד התמכרות משפיעה על הורים

להורים שיש להם ילד עם בעיית התמכרות יש מערך קשיים ייחודי. הם כל הזמן מוטרדים מדאגות לגבי הבטיחות והרווחה שלהם. הם עשויים להרגיש אחראים לדרכו של ילדם ולתהות היכן טעו.

להיות הורה ולהרגיש חסר אונים לראות את הילד שלך סובל זה כואב. חלק מההורים לוקחים על עצמם תפקיד שתלטן ומאפשר. זה יוצר מערכת יחסים תלותית בלתי הולמת כשהילד שלהם גדל. רבים מנסים לתמוך בילדיהם כלכלית, בתקווה שהם יהפכו את חייהם.

איך התמכרות משפיעה על אחים

אחים של מכורים מכונים לפעמים "הקורבנות הבלתי נראים". אחים אלו חשים רגשות שונים כמו בלבול, תסכול, בושה, טינה ועוד. הורים נוטים להיות צורכים על ידי האח עם בעיית ההתמכרות. הנושאים המתמשכים והגוברים שלהם מושכים את תשומת הלב מהילדים האחרים. לעתים קרובות הם יוצאים מהצד.

חלק מהאחים נוקטים בדרך של סירוב ללכת בדרך שאחיהם או אחותם עברו. הם רואים את השפעות ההתמכרות על משפחתם ומסרבים להוסיף לבעיה. אחרים פונים גם לסמים או לאלכוהול, בעקבות אחיהם. הם משתמשים בחומרים כדרך להימלט מהכאב או כדי להחזיר אליהם חלק מתשומת הלב של הוריהם.

ששת תפקידי המשפחה בהתמכרות

כאשר אדם מתמודד עם התמכרות, כל אחד מבני המשפחה מפתח את הדרך שלו להתמודד עם הבעיה. רופאים מבחינים בחמישה תפקידים ברורים שבני משפחה עשויים לקחת על עצמם כדי להתמודד עם השימוש בסמים של יקירם. למשפחות מסוימות יש אדם לכל תפקיד, באחרות יש חברים שמאמצים מספר תפקידים, ולאחרות אולי אין תפקידים מסוימים במשפחתן.

ששת התפקידים המשפחתיים בהתמכרות הם דרך פשוטה להתבונן כיצד בני משפחה של מכורים מתמודדים עם יקיריהם. אף אחד מהתפקידים הללו אינו דרכים בריאות להתמודד עם הקושי, אבל כל אחד מהם הגיוני בהתחשב בנסיבות והשפעות של התמכרות.

1. המכור הוא האדם עם בעיית השימוש בסמים ומוקד המשפחה. הם המקור לרוב הקונפליקט בבית, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין. מכורים נוטים לפעול ולהתנהג בכל הדרכים המתאימים להם, ללא קשר להשפעות על בני משפחתם. הם אולי לא מבינים עד כמה הדינמיקה המשפחתית מתרכזת סביבם.

2. המטפל- הוא בן המשפחה שמתרץ או מחפה למכור ולבעיות שהם יוצרים. הם לוקחים על עצמם אחריות משק בית רבים כדי "לשמור על השקט" ועושים כמיטב יכולתם כדי לוודא שהמשפחה תהיה מאושרת ככל האפשר. המטפל מוצא את ייעודם לאפשר את המכור, מה ששומר על כל המחזור בתנועה. המטפלים הם גם אנוסים של המשפחה כי הם מקריבים את עצמם למען מה שנראה כמו טובת המשפחה.

3. הגיבור- דומה למטפל אך אינו משתתף בהפעלת המכור. במקום זאת, הם עושים כל שביכולתם כדי להבטיח שהמשפחה תיראה רגילה. הם מנסים לשמור על יציבות מאחורי דלתות סגורות ולשמור על חזות מחוץ לבית. גיבורים נוטים להיות "ילד הזהב": אחראי מאוד, עצמאי ופרפקציוניסטים. עם זאת, החיצוניות המוזהבת שלהם רק מכסה את הכאב הגובר שהם חשים בפנים.

4. שעיר לעזאזל- הוא ההפך מהגיבור, "הילד הבעייתי". הם נוטים להתריס ומתמלאים בעוינות כלפי שאר בני המשפחה. במקום לפצות על הכאוס בבית, הם מנסים למשוך תשומת לב לעצמם באמצעות התנהגויות מזיקות. זה מסיט את תשומת הלב מהמכור בדרך אחרת אבל עדיין שומר על המחזור בתנועה.

 5. הקמע– הוא הבחור המצחיק במשפחה. הם מנסים להקל על הכאוס והלחץ על ידי הפניית תשומת הלב באמצעות הומור או התנהגות מטופשת. קמעות תמיד נוטים להיות בתנועה, כל הזמן מנסים לגרום לבני משפחה אחרים להרגיש טוב יותר עם התעלולים שלהם. תפקיד מתיש זה מונע מהקמע להסתכל על המציאות של הדינמיקה המשפחתית שלו, ללא קשר להשפעתה.

6. הילד האבוד-הוא השקט במשפחה. הם עושים כמיטב יכולתם להתרחק ולהימנע מיצירת קושי נוסף. הילד האבוד צופה בכאוס שמתחולל בקרב בני משפחתו ועושה ככל יכולתם כדי להשתלב ברקע. ילדים אבודים נוטים להיות ילדים צעירים יותר או בינוניים, שכבר רגילים לאחים הגדולים שלהם לקחת את ההובלה. כולם אבל נעלמים בתוך הסביבה הסוערת בביתם.

השפעות ההתמכרות על משפחה

בדיוק כמו שהתמכרות גורמת למגוון השפעות על האדם המשתמש בחומרים, היא מובילה לסט נוסף של השפעה על המשפחה. התוצאות המדויקות תלויות בדברים כמו איזה בן משפחה נאבק בהתמכרות, גיל הילדים או האם ילדים גרים עם הוריהם. לא כל המשפחות חוות את אותן ההשפעות, אבל לעתים קרובות הן לפחות דומות במקצת.

קשיים כלכליים

זה לא זול לתמוך בהרגל סמים פעיל. מכורים רבים משפכים את כל כספם להשגת החומרים הדרושים להם. ייתכן שהם מתקשים לשמור על עבודה, ולכן הם מבקשים כסף, מזון, מחסה או צורות אחרות של תמיכה. חלקם עשויים לבקש עזרה בתשלום עבור מתקן טיפול או תוכנית אחרת.

משפחות נוטות לקחת אחריות כלכלית על בן משפחה מכור. הורים מאפשרים לילדים לחיות איתם תוך ניסיון "לקום על הרגליים". הם משלמים עבור עורכי דין או משלמים ערבות אם מתחילות צרות משפטיות. כולם מכירים מדי את האיזון של איך לעזור למכור מבלי לאפשר להם.

סיכון מוגבר להתעללות

ככל שההתמכרות מתקדמת, אנשים הופכים לבלתי צפויים וקשים להתמודד איתם. הם לא יציבים, מתוסכלים וכועסים, מתפרצים על הקרובים להם ביותר. סמים ואלכוהול משפיעים על עכבות האדם. יש סיכוי גבוה יותר שאנשים יפעלו תוך כדי ההשפעה.

אחת הדרכים העמוקות ביותר שבהן התמכרות משפיעה על המשפחה כולה היא הסיכון הגבוה יותר להתעללות. בין אם מדובר בהתעללות רגשית, פיזית או מינית, הסיכון עולה. קיימת סבירות גבוהה יותר שבני משפחה עלולים לחוות אלימות בידי מכור.

עוד בנושא התמכרות במשפחה

השפעה נוספת של ההתמכרות על התא המשפחתי היא הסיכוי שגם בן משפחה אחר יפנה לחומרים. ילדים שגדלים עם בן משפחה שמתעלל בסמים נוטים יותר לפנות לחומרים. הם עוקבים אחר הדוגמה שנתנה להם. אחים עשויים להשתמש בחומרים כדי להימלט מהכאוס בביתם.

לעתים קרובות, שימוש בסמים "רוץ" במשפחות. הסיכוי שיותר מאדם אחד במשפחה עם בעיה הוא גבוה. זה יוצר דפוס נוסף של התמכרות, והמחזור מתחיל מחדש.

משפחות שבורות

השפעות ההתמכרות קורעות משפחות. אדם הנאבק בהתמכרות בדרך כלל דוחף את בני משפחתו לקצה גבול היכולת. זה מוביל לניתוק קשרים ומשפחות מרוסקות. יש אנשים שיכולים לקחת כל כך הרבה לפני שהם מחליטים לחתוך את יקירם מהחיים שלהם, כל עוד הם נמצאים בהתמכרות פעילה.

חלקם משתמשים עד כדי כך שבן זוגם או המדינה מצהירים שהם לא מסוגלים לטפל בילדיהם. ילדים שמאבדים הורה או הורים בגלל סמים נותרים עם רגשות נטישה ובגידה שעלולים לגרום להם למחוק את הוריהם למשך חודשים, שנים ואפילו עשרות שנים.

איך להביא את יקירך לטיפול

קיום בן משפחה עם בעיית התמכרות הוא כואב, מבלבל ומעניין. עם זאת, המצב אינו חסר סיכוי.

מרכזי גמילה וטיפול בהתמכרויות יכולים לעזור לאנשים עם בעיות התמכרות לסמים ולמשפחות האוהבות אותם.

אנחנו מכירים את הכאב שבטיפול במישהו שלא יכול להישאר נקי ופיכח, ואנחנו כאן בשבילכם.

 התקשר אלינו עוד היום לשיחה עם יועץ קבלה שיכול לענות על כל שאלה.

חשוב לנו שתדעו שאתם לא לבד!

המכור והמעגל המשפחתי
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.