כמה זמן סמים נשארים בדם?

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

מרגע שסם נכנס לגוף בין אם בבליעה, הסנפה או הזרקה הוא מתחיל לעבור תהליך של פירוק. את תוצרי הלוואי של התהליך הזה אפשר לאתר בעזרת בדיקות שונות כולל בדיקת דם. לכל סם פרק זמן משוער בו ניתן לאתר אותו, כאשר אחריו הגוף סיים להתנקות מהחומר והסם לא ניתן לזיהוי בבדיקות.

האם ניתן לאתר סמים רק בדם?

סמים אפשר לאתר בבדיקת דם, בדיקת שתן או בדיקת זקיק השיערה. בישראל לא נהוג לבצע את האחרונה מכיוון שהיא אינה קבילה משפטית כך שבדיקות דם ושתן הן הנפוצות ביותר.

אלכוהול

אלכוהול אמנם חוקי אך הוא בהחלט סם לכל דבר ואת שרידיו ניתן לאתר גם זמן רב לאחר שההשפעה שלו פגה. את שרידיו של האלכוהול ניתן לאתר בדם למקסימום 12 שעות לאחר שימוש אחרון, בשתן לאומת זאת ניתן לאתר שרידי אלכוהול גם לאחר 4 ועד 5 ימים.

קנאביס

שרידי קנאביס נשארים בדם כשבועיים לאחר שימוש והם נחשבים לעמידים ביותר מבין כל שרידי הסמים הידועים. הם יכולים להופיע בבדיקת שתן שבועיים ואף חודש לאחר השימוש האחרון אם מדובר על שימוש קבוע. במקרים של מטופלים הצורכים קנאביס רפואי בכמויות גדולות למשל ניתן לאתר שרידי קנאביס גם 7 ו-8 חודשים לאחר השימוש.

LSD

השפעתו של LSD אומנם ארוכה אך שרידותו של הסם בדם ובשתן מהירה וחולפת מהר. ניתן לאתר את שרידיו למשך 3 שעות בלבד לאחר השימוש בבדיקת דם וכשלושה ימים לאחר השימוש בבדיקת שתן. לאומת סמים אחרים, LSD אינו ניתן לאיתור בבדיקת שיער.

אמפטמינים

סמים ממריצים ממשפחת האמפטמינים קשה לאחד לכדי משפחה אחת ברורה כאשר מדובר על בדיקות דם או שתן. במקרים רבים הם מעורבבים בסמים אחרים או חומרים כימיים שונים שהרכבם אינו תמיד ידוע. עם זאת, כאשר מדובר על שרידים של אמפטמינים "נקיים" בדם ניתן לאתר אותם כ-12 שעות לאחר השימוש האחרון בבדיקת דם וכשלושה ימים בבדיקת שתן.

קוקאין

שרידותו של קוקאין בדם ניתנת לאיתור כ-24 עד 48 שעות לאחר שימוש חד פעמי ועד שבוע בשימוש כרוני. בבדיקת שתן אפשר לזהות שרידי קוקאין כארבעה ימים לאחר השימוש. יש לציין שקוקאין יכול להתייחס גם לנגזרות שלו כמו קראק להם שרידות שונה בדם ובשתן.

הרואין

הרואין נוטה להתפרק מהר בגוף האדם, אפשר לזהות שרידי הרואין לכ-12 שעות בדם. עם זאת, בבדיקת שתן אפשר לזהות שרידי הרואין למשך כ-4 ימים.

תרופות הרגעה – ברביטורטים

רוב תרופות ההרגעה נשארות בדם וניתנות לאיתור כ-48 שעות בלבד, בבדיקת שתן ניתן לאתר שאריות של ברביטורטים למשך כ-4 ימים.

MDMA

שרידיו של MDMA יכולים להישאר בדם עד 48 שעות מהשימוש האחרון ובשתן כ-4 ימים. עם זאת, לרוב הם נוטים להתפרק מהר בגוף האדם ולכן במרבית המקרים כבר לאחר 24 שעות לא יהיו שרידים בדם כלל.

מורפיום

מורפיום הוא סם ממשפחת משככי הכאב, בעל השפעה ניכרת אך שרידו נותרים בדם רק כ-8 שעות. עם זאת, אפשר לזהות שרידים של מורפיום בבדיקת שתן כשבוע לאחר השימוש האחרון.

מה משפיע על משך הזמן בו סמים נשארים בדם ובשתן?

מעבר לסוג הסם הספציפי והשרידות של השאריות הנותרות בדם ובשתן בממוצע ישנם גורמים נוספים המשפיעים על משך הזמן בו סמים ניתנים לאיתור בגוף האדם. אלו כוללים גם תדירות וכמות השימוש וקצב חילוף החומרים האינדיבידואלי לכל אדם. כך למשל אצל משתמשים קבועים ניתן לאתר שאריות של סמים גם לתקופות ארוכות יותר לאחר הפסקת שימוש.

כמה זמן סמים נשארים בדם
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.