גמילה מ- MDMA

MDMA או בשמו המדעי 3,4-Methylenedioxymethamphetamine הוא סם פסיכואקטיבי ממשפחת האנטקטוגנים, חומרים היוצרים תחושה חברתית ובעלי השפעה רגשית. החומר סונתז לראשונה עוד בשנת 1912 אך נותר ללא שימוש משמעותי עד לשנות ה-60 בהן אלכסנדר שולגין, הכימאי הנודע, סינתז אותו שוב עצמאית. שולגין ניסה את החומר על עצמו והמליץ עליו כחלק מטיפול פסיכותרפי ופסיכיאטרי. בארצות הברית של שנות ה-60 וה-70 אנשים רבים קיבלו MDMA כחלק מתוכנית טיפולית. כסם רחוב, MDMA החל את הפופולאריות שלו רק בשנות ה-80 תחת השם אקסטזי. בשנת 1986 הוא הוצא מחוק לחוק בארצות הברית וכיום מרבית מדינות העולם מחשיבות אותו כסם בלתי חוקי, כולל בישראל. עם זאת, כיום ישנו דיון נרחב סביב ההשפעות הטיפוליות של MDMA וישנה חזרה מסוימת בעולם לכיוון השימוש בחומר כחלק מטיפול עבור אנשים הסובלים מהפרעות דחק פוסט טראומתיות למשל.

גמילה מ-MDMA
אספנו עבורכם את כל המידע בנושא גמילה מ-MDMA

מה הקשר בין MDMA לאקסטזי? מה זה "מולי"?

הרכיב הפעיל באקסטזי הוא MDMA אך ככל סם רחוב קשה מאוד לדעת בדיוק מה מכיל כדור אקסטזי וכמה MDMA יש בתוכו. מבדיקות שנערכו על אקסטזי נמצא כי חלק מן הכדורים מכילים MDMA בכמות גבוהה וחלק לא מכילים MDMA בכלל אלא חומרים אחרים לחלוטין חלקם מסוכנים מאוד בשימוש. מעבר לאקסטזי שאמור להכיל MDMA, MDMA "נקי" בצורתו האבקתית נמכר תחת השם "מולי".

אל תתמודדו עם העול הגדול לבד.

אפשר לסייע לבן המשפחה וחשוב לשמור גם על עצמכם.
לחצו למידע נוסף:

מי "קהל היעד" של MDMA?

MDMA הוא סם הנמצא בשני עולמות שונים – מצד אחד תרבות המסיבות על כל גווניה בה הוא נמכר ככדורי אקסטזי ומצד שני, תרבות של צריכת סמים מעוררי רגשות ומשני מצב רוח. אקסטזי מוכר וידוע כסם מועדונים, מסיבות טבע ו"קהל היעד" שלו הם בעיקר צעירים שמחפשים חומר זמין, לא יקר מידי ועם השפעות מעוררות למשך מספר שעות (על ההשפעות של MDMA בהמשך). בצד השני של הסקאלה נמצאים משתמשים "אחראיים" שלוקחים MDMA בצורה מבוקרת יותר. אלו מחפשים חומר שמעורר רגשות, מפחית חרדה וגורם לשינויים חיוביים במצב הרוח.

מה ההשפעות המיידיות של MDMA?

ל-MDMA השפעה של בין 3 ל-12 שעות, משכה תלוי מאוד במינון. ההשפעה מתחילה כחצי שעה אחרי נטילת הסם ושיאה מגיע כשעתיים אחרי. ההשפעות המיידיות של החומר כוללות:

  • תחושת ערנות גבוהה, אנרגיה רבה
  • הרגשת אושר ושלווה
  • שיכוך כאב והפחתת הרגישות לכאב
  • ביטחון עצמי מוגבר, תחושת פתיחות רגשית
  • עוררות מינית
  • הגברת רגישות לצבעים וצלילים

בנוסף להשפעות אלו, צריכת MDMA במינונים גבוהים יכולה לגרום למגוון תופעות לוואי גופניות כמו רעידות בלתי נשלטות, עיוות בראייה, ריצודי עיניים, נעילת לסתות וחריקת שיניים, האצה בקצב הלב, צמרמורות, הזעה מוגברת ועד לכדי "טריפ רע" הכולל קשיים בתפיסת המציאות.

האם ל-MDMA יש השפעות ארוכות טווח?

אין כיום מספיק מידע על מינונים והשפעות הסם על בני אדם לכן קשה להעריך בדיוק מה השפעות ארוכות הטווח של שימוש בחומר. עם זאת, ממידע שנאסף בעשרות השנים האחרונות כן ידוע שצריכה של MDMA לעיתים קרובות (פחות שישה שבועות בין שימוש לשימוש) או במינונים גבוהים עשויה לגרום לשינויים נרחבים במערכת הסרטונין והדופמין במוח. המשמעות היא שלאורך זמן ובשימוש רב הסם גורם להתנוונות המנגנון המאפשר אושר, שמחה ושלווה – כאן הסכנה הגדולה של שימוש יתר ב-MDMA. מכורים ל-MDMA מגלים שעם הזמן הם לא יכולים להרגיש שמחה, אושר, רגשות חיוביים בעוצמה גבוהה בכלל ללא שימוש בחומר. הסם פוגע, במקרים מסוימים באופן בלתי הפיך, במערכות במוח המאפשרות להרגיש רגשות "גדולים" ולמעשה מכורים הופכים לתלויים בו כדי לחוש מידה כלשהיא של שמחה ואושר.

האם MDMA ממכר?

בדומה לחומרים אחרים מאותה משפחה, MDMA אינו יוצר תלות גופנית קלאסית. הפסקת שימוש בחומר לא גורמת לתסמיני גמילה כמו למשל הפסקת השימוש בקוקאין או הרואין. אך ל-MDMA יכולת ממכרת לא פחות משמעותית. להתמכרות לחומר שני היבטים – אחד הוא ההיבט החברתי והשני הוא ההיבט הנוירוכימי.

משתמשים קבועים לוקחים את הסם בדרך כלל כחלק מתרבות המסיבות, הוא "עוזר" להם ליהנות, להיפתח בחברה, להרגיש ביטחון עצמי גבוהה ולהישאר ערים וערניים למשך שעות ארוכות. עם הזמן, הסם הופך להיות חלק בלתי נפרד מהבילוי ומחשבות כמו "אני לא נהנה בלי", " אין טעם ללכת בלי, גם ככה אני לא אהנה" הופכות לחלק מחייו של המכור – כל בילוי, כל אינטראקציה חברתית חייבת לכלול את הסם.

ההיבט השני הוא הנוירוכימי. כפי שראינו, עם הזמן, החומר גורם לשינויים משמעותיים במוח האדם עד למצב בו לא ניתן לחוש שמחה, אושר ושלווה בלעדיו. מכורים חוזרים שוב ושוב אל הסם רק כדי להרגיש רגשות חיוביים. ה"ירידה" משימוש במינון גבוה יכולה להיות חדה וקשה ולגרום למכורים לנסות ולצרוך גם חומרים אחרים רק כדי להרגיש תחושת שמחה וסיפוק כלשהי.

האם MDMA מסוכן לשימוש?

כמו כל סם רחוב, כך גם MDMA בין אם הוא נמכר ככדור אקסטזי או אבקת מולי הסכנה הראשונה היא העובדה שאי אפשר לדעת מה בדיוק הוא מכיל. סוחרי סמים נוטים לערבב MDMA עם חומרים אחרים כדי למקסם רווחים. שנית, עבור מי שסובל מבעיות לב, שימוש ב-MDMA יכול להיות קטלני. בנוסף, החומר עשוי לגרום להתייבשות מצד אחד ולהרעלת מים מצד שני (צימאון גדול גורם לשתייה מרובה מידי). כפי שראינו, לאחר שימוש ארוך טווח, ישנם סכנה ממשית לשינויים במוח שבמקרים מסוימים אינם הפיכים.

גמילה מ-MDMA במסגרת מרכז גמילה

עבור מי שמכור ל-MDMA גמילה במרכז גמילה מקצועי, עם צוות מסור, מנוסה ומומלץ היא הדרך הטובה ביותר להפסיק את ההרגל ולחזור לחיים בריאים ומלאי סיפוק. מרכז הגמילה מציע לא רק תכנית מותאמת אישית שפוגשת את הנגמל במקום בו בוא נמצא בחייו אלא גם מסגרת תומכת, בניית סט כלים ויכולות להתמודד עם החיים ללא הסם, בחינת הסיבות שהובילו להתמכרות ומציאת דרכים לחיים מלאי משמעות.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.