איך לבחור מרכז גמילה

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

בישראל פועלים לא מעט מרכזי גמילה הבפזורים לכל אורכה ורוחבה של הארץ. תהליך הגמילה מהתמכרות, כל התמכרות, מורכב ולא פשוט. מרכז הגמילה הנכון יכול להיות הצעד הגדול והמשמעותי ביותר אל עבר חיים בריאים ומאוזנים יותר, תהליך מוצלח של גמילה ויציאה אל עבר חיים חדשים ומלאי משמעות. איך לבחור מרכז גמילה? למה חשוב לשים לב?

הצוות – מקצועיות ומומחיות

לב ליבו של כל מרכז גמילה הוא הצוות המנהל אותו, מי שנמצא באינטראקציה תמידית עם השוהים במרכז. על צוות מרכז גמילה מקצועי ואיכותי לכלול מדריכי שיקום מוסמכים, צוות רפואי כולל ליווי פסיכיאטרי, פסיכותרפיסטים ממגוון דיסציפלינות ומדרכי קבוצות טיפוליות. על אנשי צוות להיות נוכחים במקום בכל שעות היממה, להיות זמינים לנגמלים, בעלי ניסיון ויכולות מקצועיות.

יכולת אבחון וטיפול בתחלואה כפולה

מכורים רבים סובלים ממצב של תחלואה כפולה. המונח מתייחס לשילוב של התמכרות עם הפרעה נפשית/פסיכיאטרית. לא כל מרכז גמילה ערוך לאבחון מעמיק ולטיפול במצב של תחלואה כפולה. מרכזים מובילים ומקצועיים מחזיקים לא רק בצוות משקם אלא בצוות רפואי מקצועי ומלא שביכולתו לאבחן נכון מצבים נפשיים/פסיכיאטריים לצד ההתמכרות ולספק תוכנית טיפולית אפקטיבית בשניהם.

מה כוללת תוכנית הגמילה?

לכל מרכז גמילה תוכנית כללית המתבססת על עקרונות רפואיים, פסיכיאטריים ופסיכותרפיים ופילוסופיה טיפולית שונה. ישנם מרכזים המתמקדים בגמילה פיזית קצרת מועד בעוד שאחרים מכירים בצורך בגמילה הוליסטית יותר. כמו כן, חשוב לוודא שבמרכז מותאמת תוכנית גמילה אישית לכל נגמל הלוקחת בחשבון את גילו, ההתמכרות הספציפית שלו ודפוסיה, מצבו הבריאותי והנפשי, מצבו החברתי והמשפחתי ואורחות חייו טרם הכניסה למכון הגמילה. במכוני גמילה מקצועיים מבינים את הצורך בתוכנית אישית שבסופה הנגמל יוצא מן המרכז כאשר יש לו את הכלים, הנכונות והתמיכה לה הוא זקוק כדי לשקם את חייו ולהמשיך את מסע הגמילה האישי שלו.

האזור, המבנה והאווירה במקום

כאשר בוחרים מרכז גמילה יש להתחשב גם במיקום שלו וגם במבנה ובאווירה במקום. מרכז גמילה הנמצא באזור שקט, לא במרכז עיר רועש יכול לספק אווירת מרגוע וריפוי שמטיבה עם השוהים בו. כאשר המקום מטופח, המבנים חדישים, נקיים ומאורגנים היטב, כאשר יש שטח נרחב בו ניתן לצעוד בשלווה, מטופח ונעים קל יותר לשהות במרכז ולהתחיל תהליך שיקומי אפקטיבי.

חשוב לראות את החדרים וגודלם, את חדרי הרחצה, את האזורים המשותפים והמתקנים המוצעים לשוהים במרכז. מרכז גמילה איכותי יציע חדרים מרווחים עם מיטות נוחות, רמת ניקיון, טיפוח וסדר גבוהה בכל האזורים. כמו כן, במרכזי גמילה יוקרתיים מציעים לשוהים מגוון מתקנים ופעילויות התומכות בתהליך הגמילה והשיקום כמו ציוד כושר, בריכת שחייה וכדומה.

צרכים ספציפיים ומיוחדים

דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו כשבוחרים מרכז גמילה הוא צרכים ספציפיים ומיוחדים של הנגמל. כך למשל אם מדובר על נגמל הסובל ממצבים בריאותיים הדורשים תזונה מיוחדת (אלרגיות, צליאק וכד), כשרות ספציפית, טיפול רפואי קבוע או נטילת תרופות קבועות. בנוסף, ישנם נגמלים שירגישו ביטחון רב יותר בסביבה מוכרת תרבותית.

התנאים הבסיסיים בהם כל מרכז גמילה חייב לעמוד

על צוות המרכז להיות מוסמך ומורשה, המקום חייב לעמוד בדרישות תברואתיות ולהחזיק בכל האישורים הנדרשים על מנת להפעיל את המרכז. מרכז גמילה מקצועי המכבד את עצמו ואת השוהים בו יציג את כל האישורים למי שמתעניין במקום ללא סייג. מומלץ להימנע ממרכזי גמילה שאינם רשמיים ולהתמקד במכוני גמילה מוכרים, וותיקים, עם צוות מוסמך, באזור איכותי ועם יכולת אמיתית להוביל נגמל אל עבר עתיד ללא ההתמכרות.

מרכז גמילה וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.