גמילה מנייס גאי

נייס גאי, ידוע גם כספייס, מבסוטון, מיסטר נייס גאי, מסטולון, ג'וקר, בולדוג, חגיגת ועוד שמות רבים ושונים הוא מה שכונה בעבר "סם פיצוציות". מדובר על תערובת של חומרים טבעיים וסינתטיים הכוללים בדרך כלל גם קנביואידים סינתטיים (JWH-018). הסם נמכר בשקיות ולרוב נצרך על ידי עישון או אידוי. המטרה של סמים כמו נייס גאי היא לספק חלופה זולה וזמינה למריחואנה וסמים "קלים" אחרים. ההשפעה שלו מידית ומהירה, עוצמתית וממכרת מאוד והוא בהחלט לא חלופה למריחואנה ונחשב לסם קשה לכל דבר ועניין, לראיה גמילה מנייס גאי נחשבת לקשה בדיוק כמו גמילה מקוקאין למשל. סמים אלו אמנם כבר לא נמכרים בגלוי בקיוסקים ופיצוציות (בעקבות שינוי בחוק) אך הם עדיין זמינים אונליין ודרך סוחרים ופופולריים במיוחד בקרב בני נוער וצעירים בשל מחירם הנמוך.

גמילה מנייס גאי
אספנו עבורכם את כל המידע בנושא גמילה מנייס גאי

מה זה בעצם נייס גאי?

נייס גאי למעשה כולל רכיבים בלתי ידועים לחלוטין ובמינונים לא זהים, נמצאו אפילו הבדלים בין שקית לשקית מאותו "מותג". לכן, שימוש בנייס גאי הוא מעיין "רולטה רוסית" – אין שום דרך לדעת מה מקבלים. המשותף היחיד לכל סוגי הנייס גאי הוא שימוש בחומר אורגני כלשהו (עלים מיובשים, עשבי תיבול וכד') עליו מרוסס חומר כימי הכולל בתוכו קנביואידים סינתטיים ומוספים לו כימיקלים רבים ושונים. הסיבה להבדלים בהרכב של הסם היא שהחומר מיוצר במעבדות שכוחות אל לרוב על ידי אנשים שאין להם מושג וחצי מושג בכימיה כשכל המטרה היא לגרום לאפקט ממסטל מהיר וחזק. היצרנים של החומר והסוחרים בו משתמשים במגוון כימיקלים מסוכנים כולל למשל רעל עכברים, כלור, קוטלי חרקים ואפילו מתאדון (הרואין סינתטי) כדי לגרום לאפקט עוצמתי והתמכרות מהירה וחזקה.

אל תתמודדו עם העול הגדול לבד.

אפשר לסייע לבן המשפחה וחשוב לשמור גם על עצמכם.
לחצו למידע נוסף:

מי הוא קהל היעד העיקרי של סם הנייס גאי?

מכיוון שנייס גאי הוא סם מאוד נפוץ, קל להשגה ובעיקר זול קהל היעד שלו הוא בני נוער וצעירים בעיקר ואכן, מרבית המקרים של התמכרות לנייס גאי מתרחשים בשכבות גיל אלו. זה הוא סם שנילקח פעמים רבות במסיבות ומועדונים, קל לרכישה דרך הטלגרם, קבוצות וואטסאפ, אונליין ובמגוון דרכים אנונימיות אחרות ומוצע במיוחד לבני נוער בסיטואציות חברתיות.

מה ההבדל בין נייס גאי לגראס?

למעשה, אין כמעט שום קשר בין נייס גאי וסמי פיצוציות אחרים לגראס. כשאנו אומרים "גראס" הכוונה היא לסם המופק מצמח המריחואנה, בדרך כלל הוא אינו כולל כל תוספת אחרת, מדובר על צמח שעובר סך הכל תהליך של ייבוש ללא כל תהליכים כימיים אחרים (הוא עדיין לא חוקי כמובן, אך גראס נחשב לסם טבעי ולא סינתטי). כפי שראינו, נייס גאי הוא סם סינתטי לחלוטין כשהחומרים הטבעיים שבו משמשים סך הכל כבסיס לכימיקלים המוספים לו. אמנם מרבית השקיות וסוגי הנייס גאי מכילים קנביואידים אך אלו אינם מופקים מצמח המריחואנה אלא מיוצרים באופן מלאכותי במעבדות לא חוקיות או מיובאים באופן בלתי חוקי מהמזרח. הבדלים נוספים כוללים את משך השפעה של הסם (נייס גאי משפיע לכ-10 דקות בלבד) וסכנה בשימוש. אמנם לגראס ייתכנו השפעות שליליות על גופו וחייו של מי שמשתמש בו אך ההשפעות של נייס גאי חמורות פי כמה וכמה ועלולות אפילו להוביל למוות (פרטים על השפעות ארוכות טווח וסכנות השימוש בנייס גאי בהמשך).

מהן ההשפעות המיידיות של סם הנייס גאי?

המטרה של נייס גאי היא אפקט מהיר וחזק שנמשך כ-10 דקות בלבד. משתמשי הסם מדווחים על תחושת אופוריה מהירה ועוצמתית הדומה מאוד לשימוש בסמים כמו אקסטזי או תחושת רוגע ושלווה הדומה לשימוש בגראס. השימוש בנייס גאי גורם לתופעות כמו עלייה בלחץ הדם ותחושת חמימות, קצב לב מהיר ואופוריה, פרצי צחוק, קושי בקואורדינציה, קושי בשליטה עצמאית, שיקול דעת ירוד ותופעות גופניות כמו עוויתות, סחרחורות ועוד. קשה לרכז בדיוק את ההשפעות של נייס גאי כי אין שום דרך לדעת מה בדיוק הוא כולל ולכל שקית יכולות להיות השפעות אחרות.

מהן הסכנות של שימוש בנייס גאי?

למרות התדמית התמימה לכאורה של סמים כמו נייס גאי, שנמכרו בעבר באופן חוקי לחלוטין, מדובר על אחד הסמים המסוכנים ביותר לשימוש. הסיבה לכך היא שאין כל דרך לדעת מה הוא כולל ובאיזה מינון. כדי להכין סם עם השפעה חזקה וממכרת מוספים לו מגוון עצום של כימיקלים מסוכנים שעלולים לגרום לא רק להשפעות שליליות מידיות אלא גם נזק נפשי וגופני חמור מאוד עד לכדי מוות. הסכנות של נייס גאי כוללות:

התמכרות מהירה ותופעות גופניות שליליות

הסכנה הברורה ביותר בשימוש בנייס גאי היא התמכרות כמובן. מכיוון שההשפעה שלו קצרה מאוד, ישנה נטייה לקחת עוד ועוד מנה כדי להחזיר את אותה התחושה. באופן טבעי, הגוף מסתגל ודורש יותר ויותר חומר כדי להגיע לאותו האפקט ומשם הדרך להתמכרות קצרה. אך בנוסף לסכנת ההתמכרות, מכיוון שמדובר על חומר כימי-סינתטי בעל רכיבים משתנים ובלתי ידועים תופעות הלוואי שלו מגוונות ועשויות להיות קשות, כולל:

  • בלבול
  • כאבי ראש
  • דופק מהיר
  • בחילות, כאבי בטן והקאות
  • אי שקט
  • יתר לחץ דם
  • קושי בנשימה
  • כאבי שרירים

פסיכוזה ובעיות פסיכיאטריות חמורות

בנוסף לתסמינים גופניים שליליים, שימוש בנייס גאי, אפילו פעם אחת ובמינון קטן עלול לגרום לתופעות פסיכיאטריות בגלל החומרים שהוא מכיל. הקשר בין נייס גאי לפסיכוזה נצפה בבתי החולים ובחדרי המיון בארץ לאורך העשור האחרון. משתמשי הנייס גאי חשופים למגוון מצבים פסיכיאטריים ונפשיים כמו:

  • הפרעות נירוטיות כמו דיכאון, חרדות קשות ונטיות אובדניות
  • התקפים פסיכוטיים הכוללים הזיות, ניתוק מהמציאות
  • אלימות על רקע פסיכוטי
  • חוסר עכבות (למשל התפשטות בציבור)
  • התפרצות מחלת נפש כמו סכיזופרניה והפרעות פסיכיאטריות אחרות
  • אפיזודה פסיכוטית הכוללת ניתוק מהמציאות וסכנה לחייו של המשתמש ולאחרים

פגיעה גופנית בשימוש ארוך טווח

כמו כן, שימוש בנייס גאי, במיוחד בטווח הארוך עלול לגרום לבעיות בריאותיות קשות מאוד, שוב, בגלל שהוא מכיל חומרים כימיים ומסוכנים בלתי יודעים ובמינונים שלא ניתן לצפות מראש. שימוש בחומרים אלו גורם למגוון רחב של בעיות בריאות למשל:

  • בעיות פוריות ובעיות הורמונליות אצל נשים
  • בעיות בתפקוד המיני בגברים
  • פגיעה בכליות ובכבד
  • פגיעה בריאות בשל העישון
  • מערכת חיסונית מוחלשת
  • מחלות לב וכלי דם

בעיות חברתיות ופסיכולוגיות

השימוש בנייס גאי גורם גם לבעיות חברתיות ופסיכולוגיות, הן בשל אופי השימוש בו והן בשל ההשפעה שלו על מערכת העצבים המרכזית. אלו כוללות בין השאר:

  • אדישות, תסכול, בדידות, התרחקות מחיי המשפחה והחברים
  • אובדן עבודה, אדישות ללימודים
  • חוסר עניין בחיים
  • תחושת ערך עצמי ירוד

 

כל אלו מובילים למעגל של אובדן הפוטנציאל לחיים מלאי משמעות. חלק ממשתמשי הנייס גאי מוצאים את עצמם עם בעיות פסיכולוגיות ואפילו פסיכיאטריות מורכבות, ללא מערכת תמיכה משפחתית וללא פרנסה. אחרים מוצאים את עצמם "מדדים" בקושי בחייהם, לא מממשים את עצמם ויכולותיהם ומתמודדים עם בעיות בריאות וקשיים נפשיים.

מוות

כשמדובר על שימוש לא מושכל ומסוכן בסמים קשים במינונים גבוהים עד לכדי מנת יתר, כולנו מודעים לפוטנציאל הקטלני. למרות "תמימותם" של סמי הפיצוציות מקרי המוות שקשורים אליהם רבים. הסיבה לכך כפולה – קודם כל הם מכילים חומרים כימיים מסוכנים מאוד שהשפעתם על גוף האדם עלולה להיות קטלנית (רעל עכברים למשל) ושנית, פעמים רבות הם לא מופיעים בבדיקות דם סטנדרטיות שנעשות בחדי מיון כך שלרופאים אין שום יכולת לטפל בבעיה גם אם מצליחים לקחת את המשתמש לבית חולים. מקרי מוות מנייס גאי שנרשמו בבתי חולים בארץ כללו תופעות כמו למשל דימום מוחי, הרעלה חמורה ועוד לצד התנהגות חסרת רסן שגרמה לנזק בלתי הפיך (למשל נפילה מגובה רב, תאונת דרכים וכדומה).

מה הם סימני ההתמכרות לנייס גאי?

הסימן הראשון להתמכרות, כל התמכרות הוא חוסר היכולת להפסיק. השימוש מתחיל בדרך כלל בסיטואציות חברתיות, תוך כדי בילוי, בשילוב אלכוהול וסמים אחרים ונתפס כ"תמים" ולא בעייתי כמו סמי אחרים כגון קוקאין או אקסטזי למשל. אך לנייס גאי נטייה קשה לגרום להתמכרות ומי שינסה להפסיק עלול לגלות פתאום שהוא חווה תסמיני גמילה.

מכיוון שמרבית המכורים הם בני נוער וצעירים, אלו דווקא בני המשפחה והסביבה הקרובה שמזהים את ההתמכרות ולכן חשוב לשים לב לסימנים כגון:

  • אישונים צרים או מורחבים מאוד ללא קשר לרמת האור בחדר
  • אובדן שליטה מוטורית
  • רגשנות יתר
  • התפרצויות
  • שינויים בקצב הדיבור
  • דיבור חסר היגיון (למשל על דברים שלא קשורים לנושא או למציאות בכלל)
  • איבוד קשר עם המציאות
  • הזעה מרובה, רעידות, עוויתות
  • שיעול טורדני שלא פוסק

 

בנוסף לתסמינים גופניים, כדאי לשים לב לנוכחות של שקיות קטנות, בדרך כלל כסופות, פעמים רבות עם ציורים צבעוניים והדפסה של שמות שונים עליהם.

האם לנייס גאי יש תסמיני גמילה?

בהחלט ובמיוחד לאחר שימוש לאורך זמן. תופעות הגמילה מנייס גאי לא נופלות בחומרתן ועוצמתן מתסמיני גמילה מסמים קשים כמו הרואין וקוקאין אך קשה לצפות אותן מראש כי אין כל דרך לדעת מה בעצם הסם כולל. מי שמכור לנייס גאי ומנסה להפסיק יחווה מגוון של תסמיני גמילה ביניהם עצבנות, אי שקט, כאבי שרירים וראש, הקאות, זיעה קרה וכדומה ועד לפרצי זעם, אלימות, בכי בלתי נשלט, דיכאון וחרדה ואפילו נטיות אובדניות.

גמילה מנייס גאי – איך עושים את זה?

הגמילה מנייס גאי נעשית בשלבים, תוך התחשבות מלאה במצבו הפיזי והנפשי של הנגמל וההבנה שייתכן ויש צורך לטפל גם במצב נפשי ו/או פסיכיאטרי שנוצר כתוצאה מהשימוש (עוד על כך בהמשך). הגמילה נעשית לרוב בשלבים ולא בהפסקה מידית, לפעמים תוך מתן תרופות תומכות גמילה ולמרבה האירוניה אפילו מריחואנה רפואית. שלב זה לוקח מספר שבועות ועד כחודש.

לאחר שהסם יוצא מגופו של הנגמל, תעשה הערכה של מצבו הנפשי והגופני ותבנה תכנית גמילה בשיתוף פעולה מלא. המטרה היא לא רק להפסיק לקחת את הסם אלא גם להבין את הסיבות שהובילו להתמכרות, ללמוד על האופי שלה וההשפעה שלה על החיים, לעבור גמילה מנייס גאי תוך קבלת תמיכה וכלים לחיים ללא הסם, לבנות מחדש את האישיות, החוזק והמוטיבציה לחיים מלאי משמעות.

גמילה מנייס גאי נעשית תוך שילוב כל האמצעים העומדים לרשות הצוות המקצועי כולל טיפול פסיכותרפי פרטני, טיפולים קבוצתיים, טיפול זוגי/משפחתי, טיפולים קוגניטיביים כמו NLP למשל וטיפולים במגוון שיטות כגון טיפול באומנות, מוזיקה, ספורט, פסיכודרמה ועוד. במידת הצורך התהליך יכלול גם התערבות פסיכיאטרית.

כמה זמן אורכת גמילה מנייס גאי?

משך הגמילה מנייס גאי תלוי מאוד בשלב בו נמצא הנגמל, במצבו הגופני והנפשי וביכולותיו הרגשיות והפיזיות. כאשר מדובר על התמכרות בשלבים מתקדמים הכוללת היבטים פסיכיאטריים וגופניים מורכבים משך הגמילה הכולל עשוי לקחת כחצי שנה ואף יותר.

מהו האתגר המרכזי בגמילה מנייס גאי?

גמילה מכל סם היא מאתגרת לכשעצמה אך גמילה מנייס גאי כוללת אלמנט נוסף שלא תמיד ברור ולא תמיד מאובחן  כראוי – מצב פסיכיאטרי. חלק לא מבוטל ממשתמשי הנייס גאי מגיעים אל מרכז הגמילה כשהם סובלים מהפרעה פסיכיאטרית שהתפתחה בעקבות השימוש (לפעמים תוך התקף פסיכוטי פעיל הכולל הזיות וניתוק מהמציאות). בעוד שלפעמים עצם הגמילה מהסם תחזיר את האיזון הנפשי למצער, עבור חלק מהנגמלים התמודדות עם הפרעה פסיכיאטרית הוא אתגר שילווה אותם לשארית חייהם. המטרה של מרכז הגמילה היא קודם כל לזהות את המצב הפסיכיאטרי ושנית לטפל בו במקביל לטיפול בהתמכרות ברגישות, מקצועיות ותוך ליווי מלא של צוות המיומן בטיפול מולטי-דיסציפלינרי.

האם גמילה מנייס גאי מחייבת אשפוז במרכז גמילה?

בדיוק כמו סמים קשים להם תופעות גמילה מורכבות וחמורות, כך גם גמילה מנייס גאי כוללת תופעות גופניות ונפשיות מורכבות. לכן, לא מומלץ לנסות להיגמל מנייס גאי עצמאית אלא רק במסגרת מרכז גמילה. הדבר חשוב במיוחד עבור מי שמשתמש בנייס גאי משך חודשים ארוכים או שנים, אלו עלולים לסבול מתסמונת גמילה חמורה עד לכדי נזק ממשי. ההמלצה היא לעבור גמילה איטית, לפעמים בשילוב תרופות מעודדות גמילה והקלה על התסמינים. מסגרת תומכת ומקצועית מאפשרת לעשות בדיוק את זה לצד ניתוק הקשר של הנגמל אל חייו הקודמים בצל ההתמכרות, בחינה של ההתמכרות עצמה וסיבותיה ובניית מערכת חדשה של כלים לחיים ללא הסם.

אנו במרכז מאמינים שאינכם צריכים להתמודד עם גמילה מסמים קלים לבדכם. אנו כאן כדי לתמוך בכם בכל צעד בדרך, ולעזור לכם להשיב לעצמכם את השליטה בחייכם.

כדי ללמוד עוד או לקבוע פגישת ייעוץ, אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון 053-4877977. ויחד נוכל להתחיל את המסע שלכם להחלמה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.