תסמיני גמילה מקנאביס

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

צריכת הקנאביס, שעד לפני שנים לא רבות, הייתה מקושרת (כדוגמת שימוש בסמים קלים אחרים) לאנשים שבשולי החברה, הלכה והפכה בעשור האחרון לתופעה הנפוצה אף במיינסטרים, ברחבי העולם כמו גם בישראל. ניתן, כמובן, להתדיין בשאלה האם שינוי זה הינו שלילי או חיובי, או לדון בעניין הלגליזציה בישראל (במיוחד על רקע העובדה כי מדינות אחרות כבר עיגנו באופן חוקי את השימוש בקנאביס ובנגזרותיו). אולם, כשמתבוננים בנושא זה לעומק, אין דרך לדבר עליו מבלי להבין את השפעתו של הקנאביס על המשתמשים בו באופן אישי, פרטני.

ההתמכרות לקנאביס

על אף שעבור חלק מהמשתמשים בקנאביס, המדובר בהרגל, שלכאורה, אינו מזיק (וישנם אף כאלה שיעידו כי הוא מסוגל לשפר אספקטים שונים בהתנהלותם), אחרים, והם הרוב, עלולים לפתח התמכרות, תלות פיזית ונפשית מסוכנת. תלות זו, על רבדיה השונים עלולה ליצור אצלם השפעות מזיקות ולהשפיע על תחומים רבים בחייהם.

מנתונים שהתפרסמו בארה"ב מטעם National Institute on Drug Abuse (NIDA) עולה כי כ-9% אחוזים מהמשתמשים בקנאביס מצויים בסיכון לפיתוח התמכרות מסוכנת, שתוצאותיה, עלולות לבוא לכדי ביטוי בנזקים ישירים ועקיפים לבריאותם, כמו גם למערכות יחסים שלהם (זוגיות, משפחתיות והורות), לקריירה שלהם ולהתנהלותם הפיננסית.

על אף שהאחוזים הנקובים אינם נראים גבוהים (במיוחד לא בהשוואה לסמים האחרים), הסכנה להתמכרות קיימת, אורבת ומוחשית, והשפעותיה בין היתר, כוללות ירידת מוטיבציה, שינוי הסביבה החברתית והחלפת האנשים המוכרים (משפחה, בן / בת זוג וחברים) לסביבה המורכבת ממשתמשים, עליה בכמויות הנצרכות ובתדירות השימוש, צורך להשתמש גם כשמנסים להימנע וכן הלאה.

גמילה מקנאביס

הפיכתו של הקנאביס לחלק מתרבות הפנאי גרמה לכך כי משתמשים רבים אינם רואים את עצמם כמכורים, וכתוצאה מכך, לדעתם, ברור לגמרי שהם אינם זקוקים לגמילה או לתוכנית גמילה מסודרת, לא כל שכן שהם אינם זקוקים למרכז גמילה. יחד עם זאת, לשימוש בקנאביס ישנן השפעות מוכחות, הן על הגוף והן על הנפש, ותופעות הגמילה מהשימוש עלולות להופיע ולהתגלות כמאתגרות במיוחד, כאשר אדם שמשתמש בקנאביס באופן קבוע ומתמשך ו / או משתמש בתדירות גבוהה יחליט להפסיק את השימוש.

סינדרום גמילה מקנאביס

סינדרום הגמילה מקנאביס הוא מונח מוכר בעולם הרפואה, והוא מתייחס לרשימת התסמינים השכיחים שאותם עלולים לחוות הנגמלים. ראוי לציין, כי בדומה לסיכוני ההתמכרות, גם תסמיני גמילה מקנאביס הם עניין אינדיווידואלי, כך שהם עשויים להופיע בעוצמות פחותות אצל אדם אחד, בתדירות ובעוצמות גבוהות אצל אדם אחר, ואצל נגמל שלישי – הם לא יופיעו כלל. הדרך היחידה להתמודד עם חוסר הוודאות הזו היא לבצע את הגמילה בצורה מסודרת ובליווי של אנשי מקצוע שיסייעו לכם בהתמודדות אם וכאשר תסמיני הגמילה מקנאביס יופיעו.

תסמיני גמילה מקנאביס – פיזיים ונפשיים

לגמילה מקנאביס, בדומה לגמילה מחומרים מזיקים אחרים, ישנים שני רבדים – הרובד הפיזי והרובד הרגשי / הנפשי.

תסמיני גמילה פיזיים

תסמיני גמילה פיזיים מקנאביס עשויים לכלול כאבי ראש מתמשכים, עייפות מוגברת חסרת סיבה מוגדרת, קשיים בשינה, חוסר ריכוז, כאבי בטן והפרעות עיכול, חוסר תיאבון וכן הלאה. בניגוד לגמילה מהסמים הקשים, הגמילה הפיזית מהקנאביס אינה מוגדרת כמסוכנת לבריאותו של הנגמל, ולכשעצמה, היא אינה מצריכה גמילה במכון מסודר ובהשגחה של צוות רפואי מקצועי.

תסמיני הגמילה הנפשיים

אולם, כאמור, בדומה להתמכרות לקנאביס, גם הגמילה ממנו אינה פיזית בלבד, והתסמינים הנפשיים, הרגשיים וההתנהגותיים שלה עלולים להיות מורכבים ומסובכים יותר להתמודדות מהתסמינים הפיזיים.

זאת, בשל העובדה, כי עבור מרבית המשתמשים בקנאביס (בדומה להתמכרויות אחרות), הקנאביס עשוי לשמש כ"קביים" רגשיים, למסך את רגשותיהם ולעמעם אותם. תחושות אנושיות טבעיות כגון עצבנות, חרדות, כעס, עצבות ופגיעה מעומעמות "בזכות" השימוש בקנאביס ועמעום זה אינו מצריך מהמשתמש להתמודד עימן או לטפל בהן. הגמילה מקנאביס קורעת ומסירה את המיסוך והעמימות הרגשית המגנים על האדם, ובכך, היא מאלצת את הנגמל להתמודד, ישירות וולא ריכוך, עם רגשותיו ועם מטענים שהוא נושא עימו. דבר, שלכשעצמו, עלול להוות אחד מגורמי הרתיעה הגדולים ביותר מהחלטה על גמילה.

חשיבות הגמילה המסודרת מקנאביס

על אף, שלכאורה, המדובר בקנאביס – סם קל, כפי שניתן להבין, התסמינים הפיזיים בגמילה ממנו עלולים להתגלות כבטלים בשישים מול התסמינים הנפשיים. ולכן, חשוב לבצע את הגמילה במסגרת מסודרת, במקום שמסוגל להעניק לנגמלים את הליווי המקצועי המתאים הנדרש להם בכל אספקט של הגמילה.

תסמיני גמילה מקנאביס
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.