תסמיני גמילה מעישון

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

הניקוטין שבמוצרי טבק הוא סם ממכר בעל השפעות ניכרות על גוף האדם ומערכת העצבים המרכזית במיוחד. לכן, כאשר מפסיקים לעשן מופיעים תסמיני גמילה מעישון, אלו משתנים בעוצמתם מאדם לאדם אך החדשות הטובות הן שבהחלט ניתן להתמודד איתם ולהפסיק לעשן בהצלחה.

לאילו תסמינים לצפות אחרי הפסקת עישון?

תסמינים פיזיולוגיים

  • שיעול וליחה מוגברים – למשך מספר ימים לכל הפחות, נגמלים מעישון נוטים לסבול דווקא משיעול מוגבר וליחה. תופעה זו היא תוצאה של הגוף שמנסה לנקות את עצמו מן החומרים המזיקים שהצטברו בריאות ובדרכי הנשימה.
  • עצירות – ניקוטין מזרז את פעילותה של מערכת העיכול, הפסקת עישון עשויה לגרום לעצירות למשל כשבוע עד שבועיים עד שמערכת העיכול לומדת לווסת את עצמה ללא הניקוטין.
  • צרבת – ניקוטין הוא חומר בסיסי ולכן מערכת העיכול מתרגלת להפריש חומצה על מנת לסתור את פעילותו. בשבוע-שבועיים הראשונים לאחר הפסקת עישון, הגוף ימשיך להפריש את אותן רמות חומצה שהתרגל אליהן והתוצאה היא צרבות וכאבים בבטן העליונה.
  • קשיי ריכוז – ניקוטין הוא סם ממכר מאוד המשפיע על המוח. הפסקת עישון עלולה לגרום לקשיי ריכוז זמניים הנובעים מכך שבתקופת הגמילה ישנה האטה מסוימת של מוליכים עצביים. תופעה זו חולפת מעצמה לאחר מספר שבועות.
  • בעיות שינה – ניקוטין הוא חומר מעורר (גם מרגיע בנסיבות מסוימות) ומי שמכור אליו ומפסיק לצרוך אותו עשוי למצוא את עצמו מרגיש עייפות מוגברת למשך כשבוע.

תסמינים רגשיים/נפשיים

  • צורך עז לחזור לעשן – לב ליבה של כל התמכרות היא חוסר היכולת להפסיק והשתוקקות לחומר הממכר. באופן בלתי נמנע, תסמיני גמילה מעישון כוללים רצון עז לעשן במיוחד סביב פעולות שהנגמל רגיל לשלב בהן עישון – הפסקה בעבודה, אחרי האוכל, עם הקפה של הבוקר וכד'.
  • דיכאון – לניקוטין השפעה ניכרת על המוח ומערכת העצבים המרכזית, הוא חומר מעורר ומרגיע גם יחד, תלוי מינון ושעת הצריכה. ניקוטין הוא גם חומר ממכר מאוד, כזה הנוטה להשתלב בשגרת חייו של המכור ולהחזיק ובו אחיזה חזקה. הפסקת עישון עלולה לגרום לתחושת דכדוך, חרדה ואפילו דיכאון.
  • תסכול, חוסר מנוחה וכעס – גמילה מכל חומר ממכר, כולל ניקוטין עלולה לגרום להתפרצות של רגשות, חוסר סבלנות, אי שקט ותסכול רב. אלו חולפים לרוב תוך כחודש לאחר הפסקת עישון.

מה לגבי עלייה במשקל?

מיתוס נפוץ מאוד בנוגע לתסמיני גמילה מעישון הוא עלייה במשקל. הסיבה לכך היא הרעיון השגוי שהפסקת הפעולה של העישון תגרום לרצון לאכול יותר ולעיתים קרובות יותר. למעשה, במרבית המקרים ההפך הוא הנכון, תסמיני הגמילה גורמים לחוסר רצון לאכול בשל השפעת הגמילה על מערכת העיכול. עם זאת, ישנם אנשים שכן חווים עלייה מסוימת במשקל בשל שיפור בחוש הטעם והריח לאחר הפסקת העישון.

איך ניתן להתמודד עם התסמינים?

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם תסמיני גמילה מעישון היא להתכונן אליהם מראש ולקבל עזרה מקצועית לתמיכה בתהליך. כמו כן, להקפיד על תזונה בריאה ועשירה בסיבים כדי להתמודד טוב יותר עם תסמינים במערכת העיכול, לשתות הרבה מים ולעשות פעילות גופנית מתונה. מומלץ להימנע מ"שעות מתות" ופעולות שבדרך כלל גורמות לרצות לעשן, מקומות בהם מעשנים רבים ולהתמקד בפעילויות מרגיעות כמו יוגה, הליכה בטבע וכדומה.

האם תסמיני הגמילה מעישון סמים זהים לגמילה מסיגריות?

לכל חומר ממכר תסמיני גמילה שונים במקצת. הפסקת עישון מוצרי קנאביס למשל גורמת לתסמינים דומים לגמילה מסיגריות בשילוב נטייה לחרדה, תחושת ריקנות, כאבי ראש ועייפות מוגברת. הפסקת סמים קשים יותר תגרום לתסמיני גמילה חמורים יותר ולכן נדרשת התערבות מקצועית והשגחה רפואית בתהליך הגמילה.

תסמיני גמילה מעישון
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.