שגרה בריאה לאחר גמילה

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

גמילה מן החומר או הפעילות הממכרת אינה מוגבלת בזמן, גם לאחר סיום תהליך מוצלח של גמילה במכון גמילה, שמירה על שגרה בריאה וחיובית חיונית. נגמלים רבים תוהים, כיצד ניתן למנוע את החזרה להתמכרות, איך להגדיל את הסיכויים לגמילה מוצלחת לצמיתות? אחת הדרכים החשובות ביותר היא שגרה בריאה ונכונה לאחר גמילה.

מסגרת טיפולית תומכת

העצה החשובה ביותר עבור כל מי שעבר תהליך של גמילה היא להמשיך ולהגיע אל מסגרת טיפולית תומכת. גמילה היא תהליך וכל שלב בו מביא אתו אתגרים חדשים. בין אם מדובר על מסגרת טיפולית פרטנית או קבוצתית, כל עוד ישנה מסגרת מקצועית כזו היא תעזור רבות לתמוך בשגרה בריאה לאחר תהליך הגמילה.

הימנעו ממצבים וסביבה המעודדים את ההתמכרות

מכורים רבים, במיוחד מי שחייו נוהלו על ידי ההתמכרות במשך שנים, מוצאים את עצמם בחברת מכורים אחרים, במצבים המעודדים את ההתמכרות. כדי לתמוך בתהליך של גמילה, חשוב לא להתגרות בגורל ולא להיכנס לסיטואציות אשר מראש מעודדות שימוש בחומרים ממכרים, שתיית אלכוהול, הימורים וכן הלאה. מומלץ למצוא מעגלים חברתיים חדשים, עיסוקים, תחביבים ועבודה המתאימים יותר לאורח החיים החדש, לחיים בריאים ומאוזנים ללא ההתמכרות.

הישארו עסוקים

הרצון לחזור אל החומר או הפעילות הממכרת פוחת ככל שאנו נשארים עסוקים בחיי היומיום, ככל שהחיים מלאים ופוריים יותר. מומלץ למלא את היום בפעילויות הכוללות הן תחביבים והן עבודה, מפגשים חברתיים חיוביים, ובאופן כללי לא לאפשר יותר מידי "שעות מתות" במהלך היום. עיסוקים חיוביים יכולים להיות הכל החל מסדנאות, התנדבות, גינון, נגינה, אומנות, ספורט ועד למפגשים טיפוליים. כל נגמל והעדפותיו ותחביביו. כל עוד אלו אינם כוללים סביבה המעודדת חזרה אל ההתמכרות, כל עוד אלו מוסיפים פעילויות מבורכת אין משמעות לסוג העיסוק, המטרה היא לשמור על חיים פוריים ומלאי משמעות.

זיהוי טריגרים והימנעות מהם

אחד הדברים החשובים ביותר שלומדים בתהליך הגמילה הוא הטריגרים הגורמים לחזרה אל החומר הממכר. לכל מכור טריגרים אחרים, אלו יכולים להיות מקומות מסוימים, אנשים ספציפיים, מצבים מורכבים, רגשות ומחשבות ועוד. תהליך מקצועי של גמילה מברר מהם הטריגרים הספציפיים לכל נגמל, מלמד כיצד להתמודד איתם כאשר אין דרך להימנע מהם, מה אפשר לעשות במקום לחזור להתמכרות, כיצד לבקש עזרה ומהיכן, ובאופן כללי איך לנהל את הרצון לחזור לחומר הממכר גם במצבים מורכבים. למידת הטריגרים וזיהוי שלהם מאפשרת לנגמל או להימנע מהם או להתמודד איתם באופן אחראי יותר, שקול יותר ולהמשיך בחיים מלאי משמעות ללא ההתמכרות.

הימנעות מחומרים בעלי פוטנציאל התמכרות

לא משנה מה טיבה של ההתמכרות הספציפית, למכורים נטייה להתמכר. לכן, גם אם הגמילה הייתה מהימורים למשל, מומלץ להימנע מאלכוהול. המטרה של גמילה אינה להחליף התמכרות אחת באחרת המטרה היא לשבור את מעגל ההתמכרות לגמרי. לכן, מומלץ להימנע מכל חומר או פעילויות עם פוטנציאל גבוה להתמכרות.

אימוץ אורח חיים בריא

הגוף והנפש קשורים האחד בשני, ככל שהגוף בריא יותר כך קל לנו יותר במישור הרגשי/נפשי. עבור מכורים רבים, ישנו ניתוק מסוים בין המישור הגופני לרגשי לצד השלכות פיזיות מורכבות בשל שימוש בחומרים המזיקים לבריאות. סיגול אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית, טיפוח המראה החיצוני ושמירה כללית על איזון בין גוף ונפש יכולים לתרום רבות לשגרה בריאה לאחר גמילה. בין אם מדובר על פעילויות כמו יוגה או ספורט אתגרי, שחיה או הליכה מתונה, ספורט קבוצתי או אימוני כושר – כל פעילות התורמת לבריאות הגוף מבורכת.

שגרה בריאה לאחר גמילה
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.