סאטיבה או אינדיקה?

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

כמו צמחים רבים אחרים, כך גם צמח הקנאביס כולל מספר זנים מקוריים שהתפתחו באופן טבעי ללא התערבות האדם. בעבר, אלו היו זנים טהורים שצמחו במקומות רבים בעולם והתרבו ככל צמח אחר. כיום, אנו מסווגים את זני הקנאביס ולאחר התערבות ארוכה, הכלאות, והנדסת הצומח במשך עשרות שנים נשאלת השאלה – מה ההבדל בין הזנים השונים? האם עדיין ניתן לומר שיש הבדל ואם כן, האם הוא משפיע על המשתמש? מה לגבי פוטנציאל ההתמכרות לקנאביס?

מה ההבדל המסורתי בין סאטיבה לאינדיקה?

צמח הקנאביס כולל בתוכו שלושה זנים עיקריים, אלו הם:

לכל זן מראה שונה במקצת, כך למשל זן האינדיקה נמוך יותר מן הסאטיבה ועליו רחבים יותר. ריכוז ה-THC גם הוא שונה באופן מסורתי בין הזנים, כך שלמשל קנאביס רודיאליס הוא בעל אחוז THC נמוך משמעותית מן השניים האחרים. נהוג לייחס השפעות שונות לכל זן כאשר אינדיקה משככת כאב, מפחיתה חרדה ומרדימה ואילו הסאטיבה מעוררת תיאבון ויצירתיות.

האם היום אכן יש הבדל ברור בין שני הזנים?

כיום, מומחים בתחום הקנאביס (בעיקר קנאביס רפואי שנחקר רבות בשנים האחרונות) ממליצים לזנוח את החלוקה המסורתית לסאטיבה או אינדיקה מכיוון שישנן עשרות רבות של הכלאות בין הזנים והזנים המקוריים כמעט שלא נמצאים בשימוש רפואי או בלתי חוקי כאחד.  בנוסף, קשה לאמוד באופן מדויק את ריכוז ה-THC או ה-CBD בכל זן ובטח ובטח בתתי זנים והכלאות שונות. כמובן שככל המדובר בסם הנרכש באופן בלתי חוקי אין כל דרך לדעת את הזן ממנו הוא הופק והאם מדובר בקנאביס נקי או מעורבב עם חומרים אחרים.

האם סאטיבה או אינדיקה ממכרים? האם יש הבדל ביניהם מבחינת פוטנציאל התמכרות?

ישנו ויכוח בקרב מומחים בנוגע לפוטנציאל ההתמכרות הפיזית של קנאביס באופן כללי. נראה כי מדובר על חומר שאינו ממכר ברמה גבוהה אך יש לו פוטנציאל התמכרות רגשי ונפשי ללא תלות בסוג הקנאביס. כפי שראינו, כיום קשה להבחין באופן חד משמעי בין סאטיבה לאינדיקה כך שקשה עוד יותר לקבוע מי מן הזנים הללו ממכר יותר או פחות.

האם יש הבדל בתסמיני הגמילה בין הזנים השונים של קנאביס?

תסמיני גמילה מקנאביס תלויים יותר במשך השימוש, האינטנסיביות שלו והדרך בה הוא משפיע על שגרת היום מאשר הזן הספציפי אותו נוהגים לצרוך. לרוב, ככל המדובר בקנאביס שנקנה באופן בלתי חוקי הרי שאין באמת דרך לדעת מה הוא מכיל וייתכן שהוא מכיל גם חומרים כימיים שונים שמקורם מריסוס הצח או וספת מאוחרת לתוצר המוגמר. לכן, תסמיני הגמילה אינם קבועים ויכולים בהחלט להשתנות ללא כל תלות בזן שהמכור נוהג לצרוך. תסמיני גמילה מקנאביס כוללים למשל: עייפות מוגברת, חוסר תיאבון, כאבי ראש ושרירים, סחרחורות, בחילות ועוד. אלו נמשכים לרוב כ-24 שעות אם כי ייתכן שיותר.

איך ניתן להיגמל מקנאביס?

למרות שתסמיני הגמילה אינם חמורים (יחסית לחומרים ממכרים אחרים כמו אופיואידים למשל) ונדמה שאפשר לעבור את התקופה הראשונית בקלות גם ללא תמיכה ועזרה, הרי שמכורים לקנאביס זקוקים לעזרה מקצועית שאנה דווקא בגמילה פיזית. קנאביס נוטה להפוך לחלק משגרת החיים, לחלק מפעילויות יומיומיות עד לרמה בה המכור אינו יכול לתפקד ללא הסם – להתעורר בבוקר, להירדם בלילה, לאכול, להיות באינטראקציות חברתיות ועוד הרבה דוגמאות אחרות. בעזרת טיפול מקצועי במרכז גמילה בו צוות מולטידיסיצפלינארי הערוך להתמודדות עם ההתמכרות ניתן לזנוח את הקנאביס ולחזור לחיים מלאי משמעות ללא מיסוך רגשות, מלאי עשייה ופוריים.

סאטיבה ואינדיקה
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.