טיפול בהתמכרות לסמים

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

התמכרת לסמים נובעת פעמים רבות בשל קושי משמעותי, לרוב נסתר. ההתמודדות עם הפסקת הסם קשה כל כך לא רק בגלל תסמיני הגמילה אלא גם בשל אותו קושי, אתגרים נפשיים-רגשיים גדולים שמחזירים את המכור אל הסם פעם אחר פעם. לכן, טיפול בהתמכרות לסמים כולל לא רק הפסקת הסם (גמילה פיזית) אלא גם טיפול נפשי/רגשי פרטני, קבוצתי ומשולב. מהן האפשרויות עבור מי שרוצה להיגמל מסמים? לאן אפשר לפנות? מה כולל הטיפול? 

מהן האפשרויות לקבלת טיפול בהתמכרות לסמים?

טיפול פרטני

טיפול נפשי/רגשי הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הגמילה מכל התמכרות כולל כמובן התמכרות לסמים בין אם מדובר על טיפול קוגניטיבי קלאסי או שיטות טיפוליות תומכות כמו טרילותרפיה או DBT  למשל. ישנם מטפלים שמתמחים בטיפול בהתמכרות ואפשר להגיע לקבלת עזרה, תמיכה וכלים שימושיים להתמודדות עם תהליך הגמילה. טיפול פרטני שלא במסגרת יכול להתאים למי שההתמכרות אינה בשלב מתקדם, כדרך לעצור את ההתמכרות בתחילתה או למי שאינו נזקק להשגחה רפואית בזמן תהליך הגמילה.

טיפול קבוצתי

ישנן קבוצות תמיכה וקבוצות טיפוליות שיכולות לעזור מאוד לנגמלים, חלקן ממוסדות וחלקן הן התארגנויות פרטיות. הבולטת והידועה ביותר היא AA (Addicts Anonymous) שמבוססת על המודל של אלכוהוליסטים אנונימיים. קבוצות אלו פועלות ברחבי הארץ ומספקות תמיכה ועזרה למכורים לסמים ע"י מכורים אחרים בשלבים שונים של תהליך הגמילה.

בנוסף, במסגרות גמילה, פועלות קבוצות טיפול רבות בשיטות מגוונות כולל טיפול באומנות, ספורט, פסיכודרמה ועוד. הן חלק בלתי נפרד מתוכנית הגמילה ועוזרות לנגמלים לנהל אינטראקציות אחד עם השני, ללמוד כלים חדשים להתמודדות עם הסם, ליצור חברויות ולקבל עזרה ותמיכה מצוות מקצועי והאחד מהשני.

אשפוזיות ומרפאות ציבוריות

משרד הבריאות מפעיל אשפוזיות – מרכזי גמילה מסמים עבור מכורים שזקוקים לכך. מדובר על אשפוז סגור, לרב לתקופה של כמה שבועות עד להמשך טיפול בקהילה. האשפוזיות ערוכות לקבל מכורים גם לסמים קשים שזקוקים להשגחה רפואית בתהליך הגמילה. טיפול בהתמכרות לסמים במסגרת אשפוז יום גם הוא אפשרית במרפאות ציבוריות המיועדות לכך והיא מתאימה למי שיש לו מערכת תמיכה פעילה וחזקה ואינו נדרש לתקופת אשפוז סגור.

גמילה ביתית

טיפול בהתמכרות לסמים אפשרית גם במסגרת גמילה ביתית. הרעיון מאחורי השיטה הוא שהמכור נשאר בביתו בזמן הגמילה עם השגחה צמודה של בני משפחתו בליווי מדריכי גמילה. אפשרות זו מתאימה למי שאינו זקוק להשגחה רפואית בתהליך הגמילה, מי שיש לו קרובי משפחה שיכולים לשהות לצידו 24/7 ומעוניין בגמילה בביתו הפרטי.

טיפול במרכז גמילה פרטי

טיפול בהתמכרות לסמים הוא אתגר גדול בין אם מטפלים במסגרת פתוחה או סגורה, בטיפול פרטני או קבוצתי. בדרך כלל, שיטה טיפולית אחת לא תצליח לספק את המעטפת המלאה שמכור זקוק לה כדי לשבור את מעגל ההתמכרות ולחזור לחיים מלאים ופוריים. בדיוק למטרה זו קיימים מרכזי גמילה פרטיים בהם צוות שכולל עובדים סוציאליים, מדריכי גמילה מקצועיים, צוות רפואי ועוד שיכולים לתת מענה שלם למי שרוצה לסיים את פרק ההתמכרות בחייו ולצאת אל עבר פרק הגמילה. במרכז גמילה פרטי אין הגבלת זמן קשיחה (שלא כמו מרכזים ממשלתיים למשל), לכל נגמל מותאמת תוכנית אישית בהתאם לצרכיו, ישנה השגחה מלאה וגם טיפול רפואי להקלה בתסמיני הגמילה.

מרכזיים פרטיים מספקים משאבים רבים מאוד לנגמלים כולל טיפול פרטני וקבוצתי במגוון שיטות, יחס אישי והכל באווירה שאינה מוסדית אלא ביתית ונעימה, במקום אחד. מרכז גמילה פרטי ממוקם בדרך כלל באזור מוצנע, מטופח, כולל מתקנים יוקרתיים, חדרים נוחים, ארוחות מגוונות וכל מה שהנגמל זקוק לו לשהייה במרכז. המטרה היא לתת למכורים את הכלים הטובים ביותר להתמודדות עם קשיים בתהליך הגמילה וחזרה לתפקוד יציב ומלא. טיפול בהתמכרות לסמים במסגרת פרטית יכול להיות הצעד הראשון אל עבר שינוי משמעותי, יציאה לחיים עם הבנה טובה יותר של ההתמכרות וכלים מעשיים להתמודדות עם החיים ללא הסם.

טיפול בהתמכרות לסמים
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.