הקשר בין סמים וחרדות

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

אם אתם שותים אלכוהול או משתמשים בסמים קלים (כדוגמת הקנאביס), זה כנראה נובע מכך שאתם מנסים לשנות את הדרך שבה אתם מרגישים. הבריחה מהתמודדות רגשית הינה אחת מהסיבות העיקריות והשכיחות יותר לכך שאנשים בוגרים בוחרים להוציא את כספם על רכישת אלכוהול וסמים ולא על דברים אחרים. אולי אתם רוצים להירגע מעט, "להקליל" את מה שעובר עליכם, ליהנות מהחיים, או שאתם פשוט מנסים לשכוח חלק מהדברים (והאנשים) המעצבנים והמרגיזים שבחייכם.

על אף שהאלכוהול והקנאביס עשויים לעזור לכם להתמודד עם חרדות או לחצים בטווח הקצר, אבל עם הזמן, הם עלולים לפגוע בכם, במיוחד אם אתם משתמשים בהם כדי לברוח מהתמודדות עם חרדה או עם רגשות ותחושות מורכבות אחרות. למעשה, ישנם לא מעט מחקרים המוכיחים כי גישת "טיפול עצמי" מאולתרת זו באמצעות שתיית אלכוהול, שימוש בסמים או נטילת תרופות ללא ליווי רפואי, מחמירה, בפועל, את המצב ומעמידה את הנוקטים בה בסיכון גבוה יותר לפיתוח אלכוהוליזם ולהתפתחותן של בעיות נוספות המוכרות כתוצאה משימוש בסמים. ואחד מהחסרונות הגדולים ביותר של גישה זו, הוא, כי במציאות, אתם לא באמת מטפלים בבעיות ובתחושות הבסיסיות (כדוגמת חרדות), הן עדיין שם ואורבות לכם. במקרה הטוב, הן לא תסתבכנה ותהפוכנה לעמוקות ולמורכבות יותר לפתרון, במקרים הגרועים יותר – השימוש בסמים או באלכוהול יהפוך אותן למאתגרות יותר לטיפול, לפעמים, באמצעות הוספת מבחר מגוון של בעיות (פיזיות ונפשיות).

מספר דברים שאולי לא ידעתם על הקשר בין שתייה ושימוש בסמים והשפעתם על רגשות

סביר להניח כי אתם מודעים לכך (או שהרגשתם זאת בעצמכם) כי אלכוהול מדכא-זמנית את החלק במוח האחראי על העכבות (לכן, הוא, לפעמים מכונה "אומץ נוזלי"). הבעיה היא, שככל שאתם שותים יותר, האלכוהול משפיע יותר גם על חלקים אחרים במוח, והרגשות והתחושות השליליות עלולות להתחיל להשתלט. למשל, במצבים של שתייה כרונית ומופרזת אתם עלולים להתחיל לחוש את החרדה בעוצמה רבה יותר, להפוך לחסרי מוטיבציה ולשקוע בדיכאון. לחילופין, אתם עשויים להתחיל לחוש בכעס, להפוך לאימפולסיביים ולעשות דברים שאתם עלולים להתחרט עליהם.

לאורך הזמן, שתייה קבועה או שימוש קבוע בסמים מסוגלים להשפיע על האיזון העדין של הכימיקלים שבמוח שלכם, אותו איזון הדרוש לבריאות נפשית טובה ויציבה. כתוצאה מכך, בהדרגה, אתם עלולים לחוש את עצמכם מתקשים יותר להתמודד עם הלחץ היומיומי הרגיל, מה שהופך אתכם לרגישים ולחשופים יותר לחרדות ולדיכאון.

העניין גם עלול להפוך למעגל קסמים בלתי נגמר, שכן, בשל השימוש בסמים או שתיית האלכוהול, עם הזמן, אתם עלולים להתחיל לחוש בחרדה גם במצבים שבעבר התמודדתם איתם בקלות (לדוגמה, להתחיל לדבר עם מישהו שהוא מפוכח או לא מסטול במסיבה). יתכן שתתחילו לנסות להימנע ממצבים אלה, או שתזדקקו לכמה שוטים של טקילה או כמה "שכטות" בכדי להתמודד עם הופעת החרדה המוגברת.

בניגוד למה שרבים חושבים, קנאביס עלול, למעשה, להגביר את תחושות החרדה. חלק מהמשתמשים בו מדווחים שעישון הקנאביס גרם להם לחרדה חמורה, להתקפי פאניקה ואפילו להתקפי פרנויה.

רוצים לחשוב מעט יותר לעומק על תפקידם של האלכוהול או הסמים הקלים בחייכם?

הנה מספר שאלות שאותן אולי תרצו לשאול את עצמכם בכדי לקבוע עד כמה משמעותיים ומהותיים השתייה או השימוש בסמים מחייכם ומהתנהלותכם:

  • האם אני משתמש/ת באלכוהול / בסם בכדי לשכוח את הבעיות שלי?
  • האם אני משתמש/ת באלכוהול ו / או בסם בכדי להפסיק לחוש רגשות שקשה לי להתמודד עימם?
  • האם אני מסוגל.ת ליהנות גם בלעדיו?
  • האם מישהו בסביבתי (או מישהו שיש לו משמעות בחיי) כבר הפציר בי להפסיק לשתות / להשתמש, או אפילו דיבר איתי על צמצום כמויות או הפחתת התדירות?
  • האם אני מודאג.ת לגבי מה שאנשים אחרים יחשבו עלי אם אפסיק לשתות או להשתמש בסם?
  • האם הפסקת השימוש או הפסקת השתייה עלולה לפרק את הזוגיות שלי או לדלל את המעגל החברתי שלי ולהשאיר אותי בודד.ה?

בשורה התחתונה, ההסתמכות הקבועה על האלכוהול או על הסמים כאמצעי להקל על חרדות עלולה להתגלות כמדרון חלקלק שבסופו מעגל קסמים של שימוש בסמים או שתיית אלכוהול והתגברות החרדה. גישות התמודדות מוצלחות יותר עשויות להתגלות במגוון רחב של אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר – ביניהן – התעמלות או עשיית כושר בכדי לשחרר קיטור ולהפחית את המתח, האזנה למוזיקה, שקיעה באמבטיה חמה, עיסוק בתחביב אהוב או בילוי עם חברים שאיתם אתם מסוגלים לדבר בגילוי לב. אם אתם נוטים לחרדות, גבשו לעצמכם רשימה של 5-10 אופציות כאלו, שבהן תוכלו להיעזר, כשהדחף להשתמש באלכוהול או בסם מתחיל לזמזם בראשכם.

הקשר בין סמים וחרדות
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.