ההבדל בין סמים קלים וסמים קשים

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

בציבור הרחב, בקרב משתמשי סמים, בתקשורת ואפילו בפני החוק הישראלי מקובל להבדיל בין סמים קלים לסמים קשים. מריחואנה, חשיש ונגזרותיהם נחשבים לסמים קלים שהגמילה מהם לא קשה פיזית ושימוש בהם לא הורס את גופו, נפשו ובסופו של דבר חייו של המכור. לאומת זאת, סמים כמו הרואין, קוקאין, אופיואידים, אמפטמינים וכדומה נחשבים לקשים כי ההשפעות שלהם עשויות להיות עמוקות יותר ומשמעותיות יותר. אך סיווג סמים לפי קלים או קשים אינה נהוגה על ידי חוקרים ומטפלים מקצועיים בתחום. אם כך, האם בכל זאת ניתן להבדיל בין סמים קלים לקשים? איך מתייחסים להבדלים בין סמים שונים?

סיווג סמים לפי ההשפעה שלהם

במקום לסווג סמים כקלים או קשים, נהוג לסווג אותם דווקא לפי השפעתם:

  • מדכאים – סמים שמדכאים ומעיטים את פעילות המוח כמו אלכוהול ותרופות הרגעה.
  • הלוצינוגניים – סמי הזיה שמשפיעים על תפיסת המציאות ומעוררים הזיות למשל LSD, פטריות הזיה וכדומה.
  • מעוררים – סמים הגורמים להמרצה בפעילות המוח למשל אמפטמינים, אקסטזי, קוקאין וחומרים כמו ניקוטין וקפאין.
  • סמים נרקוטיים – משככי כאבים כמו אופיום, הרואין, מתדון, וכן תרופות לשיכוך כאב הניתנות במרשם כמו אוקסיקודון ופרקוסט.
  • מריחואנה, חשיש ונגזרותיהם – יש המסווגים אותם תחת סמי הזיה שכן יש להם פוטנציאל לשינוי תפיסת המציאות ויש המסווגים אותם דווקא תחת חומרים מדכאים.

מנגנון הפעולה

לכל סם ישנה השפעה אופיינית, ההבדלים נובעים מהרצפטורים הספציפיים אליהם הסם מתחבר במוח האדם. עם זאת, למרות ההבדל בהשפעה בין סמים קלים לקשים ובמבנה הכימי שלהם מנגנון הפעולה הכללי דומה מאוד. סמים פועלים על התודעה על ידי שינוי במנגנוני האיתות הכימי במוח. למעשה הם "חוטפים" את מנגנון ההנאה והגמול ומשנים אותו. השינוי עשוי להיות קבוע ככל שממשיכים להשתמש בסם בין אם מדובר על סם "קל" כמו מריחואנה או "קשה" כמו הרואין.

האם יש הבדל בפוטנציאל ההתמכרות בין סמים קלים לקשים?

לאומת זאת, כאשר מדובר על פוטנציאל ההתמכרות לסמים ניתן בכל זאת לסווג אותם לפי סמים קלים וסמים קשים. חומרים שפוטנציאל ההתמכרות שלהם נמוך כמו מריחואנה ו-LSD נחשבים לסמים קלים מבחינה זו למרות השפעה ניכרת על המוח. חומרים בעלי פוטנציאל התמכרות גבוה כמו הרואין, קוקאין ומשככי כאבים ממשפחת האופיואידים נחשבים לסמים קשים שכן ההתמכרות אליהם נוטה להיות מהירה יותר וקשה יותר לשבירה. עם זאת, חשוב לזכור שכל חומר בעל פוטנציאל התמכרות יכול בהחלט לגרום לה כולל חומרים חוקיים לחלוטים כמו אלכוהול וניקוטין.

תסמיני הגמילה

בנוסף, כשמדובר על תסמיני הגמילה אפשר לסווג סמים כקלים או קשים. תסמיני גמילה קלים כוללים כאבי ראש, דכדוך, כאבי בטן, בעיות עיכול, ישנוניות או עצבנות וכדומה. אלו כוללים גמילה מחומרים כמו ניקוטין, מריחואנה וסמי הזיה שהגמילה הפיזית מהם קלה יחסית. חומרים ממשפחת האופיואידים, סמים כמו הרואין, קוקאין, קריסטל מת', קראק, אלכוהול, משככי כאבים חזקים וכדומה גורמים לתסמונת גמילה מורכבת וארוכה. התסמינים יכולים לכלול הקאות, צמרמורות, עליה או ירידה בלחץ הדם, כאבים קשים, חרדות, דיכאון ובמקרים מסוימים אפילו הזיות.

ההשפעה על איכות החיים

דרך נוספת לסווג חומרים ממכרים היא על פי השפעתם על איכות החיים של המכור. למרות שלכל חומר ממכר ישנה השפעה על חייו של המשתמש בו הרי ששימוש בחומרים בעלי רעילות גבוהה, משני תודעה עמוקים וחומרים שגורמים לשינויים גדולים ביכולת הריכוז והפעילות היומיומית יחשבו לקשים מבחינה זו. סמים כמו הרואין, קוקואין, אופיום, קראק ודומיהם למשל נוטים להשתלט על חייו של המכור, לפגוע בגופו ונפשו באופן משמעותי.

ההבדל בין סמים קשים וקלים
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.