האתגרים הצפויים בתהליך הגמילה

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

גמילה היא תהליך, מורכב ולא פשוט לא משנה ממה נגמלים והיא כוללת אתגרים רבים, חלקם צפויים כמו למשל ה"קריז" וחלקם פחות כמו התמודדות עם השלכות העבר. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האתגרים הצפויים בתהליך הגמילה היא לקבל עזרה והכוונה מקצועית.

האתגרים שבגמילה וההתמודדות איתם

להודות בבעיה 

המשפט "להודות בבעיה הוא הצעד הראשון לקראת החלמה" הוא לא קלישאה, הצעד הראשון לקראת תהליך הגמילה הוא אכן ההבנה שיש בו צורך. עבור מכורים רבים, להודות שישנה בעיה, שהם אכן לא מסוגלים להפסיק הוא תהליך מורכב מאוד. לא תמיד מדובר באירוע "גדול", לא תמיד "מגיעים לתחתית", לפעמים ההתמכרות מוסתרת, מורכבת וקשה לזיהוי אפילו עבור המכור עצמו. הדבר נכון במיוחד עבור אותם מכורים שממשיכים לנסות ולתפקד בחייהם לצד ההתמכרות, כאלו שבטוחים שהם יכולים להפסיק מתי שירצו. משפחה, חברים ואפילו אנשי מקצוע יכולים להאיר את ההתמכרות אך ההחלטה – חייבת להיות של המכור, הוא חייב לרצות את התהליך, להודות בכך שללא עזרה, הוא לא יכול להפסיק.

"קריז" – תסמיני הגמילה

מכורים רבים חוששים מאוד מתסמיני הגמילה, במיוחד בגמילה מאופיואידים. החשש בהחלט מוצדק שכן ה"קריז" יכול להיות קשה לגופו של הנגמל ותופעות הלואי שלו לא פשוטות. האתגר הוא להתמודד עם תסמיני הגמילה מתוך ההבנה שזו תחילת הדרך וצעד נחוץ לקראת החלמה. עם זאת, במסגרת מרכז גמילה מקצועי בהחלט ניצן להקל משמעותית על תסמיני גמילה במגוון שיטות כולל טיפול תרופתי. חשוב לזכור שמדובר במצב זמני שעובר תוך מספר ימים ועד מספר שבועות, ניתן לנהל אותו והוא לא חייב להיות מכשול לגמילה.

טריגרים

אחד האתגרים הגדולים ביותר בתהליך הגמילה הוא זיהוי הטריגרים שגורמים לשימוש בחומר הממכר וללמוד כיצד להתמודד איתם מבלי לחזור חזרה להתמכרות. גמילה במסגרת מקצועית היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האתר הזה. במכון גמילה, כל אחד לומד מה הם המצבים, הרגשות והמחשבות שמחזירות אותו את ההתמכרות, מקבל כלים פרקטיים ומציאותיים להתמודדות איתם במגוון שיטות.

להתמודד עם השלכות העבר

חיים הכוללים התמכרות גובים מחיר לא רק מהמכור אלא גם מסביבתו הקרובה. משפחה וחברים, קולגות ומכרים – ככל שההתמכרות מעמיקה כך עולה הסיכוי לפגיעה במערכות יחסים, בקשרים קרובים. חלק מתהליך הגמילה הוא התמודדות עם השלכות העבר, עם הדרך בה ההתמכרות פגעה באחרים. מדובר על תהליך מורכב לכל הדעות בו על הנגמל לזהות, להבין ולהכיר במה שההתמכרות גרמה לו לעשות, בהשלכות שלה כלפי אחרים. עבור מכורים רבים דווקא זה הוא האתגר הגדול מכל. לא מדובר על פיצוי עבור טעויות עבר או פגיעה אלא הפנמת העובדה שההתמכרות אינה מוגבלת רק למכור, היא מקרינה גם על היקרים לנו מכל, ללמוד לשחרר את האשמה הנובעת מכך, להשאיר את העבר מאחור ולצעוד אל עבר עתיד טוב יותר ללא ההתמכרות.

להחליף דפוסים ישנים בחדשים

למכורים ישנם דפוסי התמכרות, כל מכור והדפוסים שלו, כל מכור והזמן, השעות, המקומות והאירועים בהם הוא פונה אל החומר הממכר. לא תמיד קל לזהות את הדפוסים, להתמכרות ישנה נטייה להיכנס לאט לאט לשגרת החיים ולא תמיד עד לשיבוש מלא שלה. זיהוי אותם דפוסים מאפשר לשנות אותם אך השינוי בהחלט מאתגר. מי שרגיל למשל לשתות אחרי כל ארוחה, לעשן לפני השינה וכדומה יתקשה להימנע ללא שינוי מודע של הדפוסים הללו. הדרך הטובה ביותר היא להתחיל לסגל דפוסים אחרים, יום אחר יום שעה אחר שעה. לאורך זמן פעולות יזומות הופכות להרגל שהופך לחלק משגרה בריאה ללא ההתמכרות.

האתגרים בתהליך הגמילה
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.