גמילה מסמים בבית או במכון גמילה?

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

גמילה ביתית מסמים היא אפשרות קיימת שיכולה להתאים לחלק מהמכורים. ישנם מכורים שלא מעוניינים להיחשף בשל מעמד חברתי, בושה או סיבות אחרות ולכן לא ימהרו להגיע למרכז גמילה בו לכאורה, הם מוותרים על הפרטיות שלהם. הבעיה בגמילה מסמים בבית היא העובדה שאין אפשרות לתת לנגמל את מלוא הטיפול. בנוסף, היא עשויה להיות קשה ואף מסוכנת בשל תסמיני הגמילה להם השפעות מורכבות על הגוף והנפש. אך האם גמילה מסמים בבית אפשרית? מהם האתגרים של גמילה ביתית ומה היתרונות של גמילה במכון גמילה?

הגמילה הפיזית

גמילה מסמים דורשת השגחה רפואית. תסמיני הגמילה מסמים קשים למשל יכולים לפגוע פגיעה פיזית עד לכדי צורך בהתערבות רפואית מידית ובמקרים מסוימים אפילו הצלת חיים. תסמיני גמילה יכולים לגרום לנזק נוירולוגי, התייבשות, מצבים לבביים ועוד. לכן, גמילה צריכה להיעשות תחת השגחה רפואית שקשה מאוד להבטיח בתנאים ביתיים. בנוסף, טיפול רפואי ניתן גם להקלה על תסמיני הגמילה, לוויסות הגוף בזמן שהוא מפסיק את התלות בסם, איזון המערכות וגמילה הדרגתית יותר ובטוחה יותר פיזית.

החלק הרגשי-נפשי שבגמילה

תסמיני הגמילה הפיזיים יכולים להיות מורכבים וקשים אך הגמילה הנפשית-רגשית מורכבת לא פחות. החלק הפיזי שבגמילה נמשך בין ימים לשבועות בודדים בעוד שהגעה לאיזון רגשי ונפשי דורשת זמן רב יותר ויש אומרים שגם השקעה ניכרת יותר. נגמלים שמוצאים את עצמם ללא כלים חדשים להתמודדות עם החיים ללא הסם, שלא עברו תהליך בו הם מבינים את מקור ההתמכרות, את הטריגרים שמובילים אליה, מי שלא קיבל הבנה, הכלה ולא עשה שינוי מחשבתי ורגשי נמצא בסיכון גבוה לחזור אל ההתמכרות. למרות הרצון הטוב, גמילה במסגרת ביתית תתקשה לספק את כל אלו.

בנוסף, ישנה מורכבות גדולה מאוד כאשר הגמילה נעשית במסגרת משפחתית שסביר כי גם כך נפגעה מההתמכרות. התהליך יכול להעלות על פני השטח משקעים שיסיתו את תשומת הלב מהנגמל אל בני המשפחה. במסגרת מקצועית משלבים גם טיפול משפחתי אך הוא נעשה בעיתוי הנכון ויחד עם אנשי המקצוע כדי לתמוך בתהליך.

מנגד, מי שמנסה לעבור גמילה לבד בבית עשוי לחוש בדידות גדולה, ריחוק חברתי עמוק, נמצא בסיכון מוגבר לדיכאון, חרדה וכישלונו של תהליך הגמילה.

מערכת תמיכה מקצועית לגמילה – האם אפשרי בבית?

ישנן מערכות שמספקות שירותי גמילה ביתית מסמים, עבור חלק מאוכלוסיית המכורים אלו יכולות להתאים. אך חשוב מאוד לקחת בחשבון את סוג הסם, אופי ההתמכרות, הזמן הדרוש לגמילה מוצלחת, עומקה של ההתמכרות וכן מצבים בלתי צפויים (למשל קיומה של הפרעה נפשית שהוסתרה על ידי הסם). מסגרת ביתית לא ערוכה בדרך כלל להתמודד עם מורכבויות הקשורות לגמילה מסמים, היא לא מספקת מעטפת טיפולית מלאה לה זקוק נגמל כדי להצליח בתהליך הגמילה. גמילה כמו התמכרות היא תהליך לא צפוי, מורכב ונדרשת השגחה, הכוונה, זמינות וטיפול מקצועי כדי להצליח לשבור את מעגל ההתמכרות.

מה היתרונות שבגמילה במרכז גמילה מקצועי?

במרכז גמילה מקצועי ניתן לעבור תהליך גמילה פיזית מורכבת ככל שתהיה תחת השגחה ותוך קבלת טיפול רפואי. במרכז מקצועי רופאים ואנשי טיפול מתחום בריאות הנפש שיכולים לאבחן את הצורך בהתערבות רפואית, לאזן את תהליך הגמילה, להקל על התסמינים ולעזור להסיר את המכשול הגדול – הפחד מתסמיני הגמילה. בנוסף, במרכז מקצועי הנגמל לא מרגיש בודד מול ההתמכרות, במקום אנשי צוות זמינים 24/7, תוכנית גמילה מותאמת אישית ומסודרת שעוזרת מאוד לשמור על שגרת יום המעודדת חיים ללא הסם. במרכז גמילה מקבלים כלים חדשים לעתיד, לחיים ללא שימוש בסם. ישנה תמיכה, הבנה וטיפול ממוקד מטרה עם ניסיון, מקצועיות והסתכלות ריאלית ואופטימית לעתיד ללא ההתמכרות.

גמילה מסמים בבית או במכון גמילה
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.