איך נגמלים ולא חוזרים להשתמש?

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

בדומה למילה "דיכאון", המילה "התמכרות" על כל הטיותיה השונות, נשחקה כמעט עד דק, שכן, הרשתות החברתיות מלאות בפוסטים של "אמא מכורהההה", "דודה מכורההההה" וכד'. התרגלנו לראות ולהשתמש במושג זה עד כדי כך, שנראה כי מרביתנו נוטים לשכוח עד כמה ההתמכרויות האמיתיות הן נפוצות ומסוכנות. החל מהתמכרות לחומר ספציפי וכלה בחיבור הבלתי מנותק מהרשתות, השלכותיהן של ההתמכרויות לחומרים או לפעילויות מסוימות מטלטלות את חייהם של המכורים ושל האנשים שמסביבם. הטיפולים בהתמכרויות, אף הם, מורכבים וממושכים, ועל אף המאמצים המושקעים בהם, הם לא תמיד מצליחים להרחיק לנצח את המכור הנגמל ממושא תשוקתו.

תנאי הבסיס להצלחה – התובנה של המכור כי יש לו בעיה

נאמר זאת בצורה המובנת, הפשוטה והישירה ביותר – כשמכור מגיע לטיפול גמילה שלא מתוך התובנה שלו-עצמו כי יש לו בעיה שהוא צריך לפתור, לא משנה עד כמה מרכז הגמילה יהיה מקצועי, לא משנה איזה טכניקות יופעלו על המכור, טיפול הגמילה שלו, מראש, נדון לכישלון.

את המכורים שמגיעים לגמילה "בשביל" מישהו אחר, "בגלל" מישהו אחר (לרוב – בן / בת הזוג או הילדים), ניתן לדמות לאדם המנסה, בכוחות עצמו וללא תמיכה, לעמוד על רגל אחת. מתישהו, בשלב מסוים, אם הוא לא יהיה חזק ונחוש מספיק, הוא יאבד את שיווי משקלו, יתקפל וייפול. בכדי לטפל בהצלחה בהתמכרות, בכדי להיגמל ולהחזיק מעמד הרחק מגורם ההתמכרות, המכור-הנגמל חייב לעשות הכל בכדי למנוע מעצמו למעוד, וה"הכל" הזה מתחיל בהחלטה הנחושה שלו, במודעות שלו-עצמו לצורך שלו בגמילה.

איך מביאים את המכור לכדי תובנה זו?

מרבית המכורים מגיעים לתובנת ה"יש לי בעיה" רק לאחר שהם מגיעים לתחתית התהום – הם מאבדים את מקום עבודתם, מאבדים את המשפחה והחברים, מאבדים את עצמם ולפעמים, גם את כבודם העצמי. את כל אלה הם מחליפים בהתמכרות, ולרוב, גם בסביבה חברתית חדשה, שמסיבותיה-עימה, מעדיפה שהמכור לא יגיע לתובנה הספציפית הזו ולא ייגמל. רק כשהמכור מבין כי ההתמכרות גרמה לו לאבד שליטה בחייו, ויתרה מכך – רק כשהוא מחליט שהוא רוצה לקחת את השליטה הזו שוב לידיו, רק אז הוא יהיה בשל לבקש ולקבל עזרה מקצועית במטרה לשנות את מצבו.

במקרים מסוימים, המקרים בהם המכור עדיין לא הגיע לתחתית ועדיין לא שרף את כל הגשרים והקשרים שלו, בכדי לעזור לו להבין את חומרת מצבו, ניתן לעשות לו את מה שמכונה Intervention – "התערבות". מטרת מהלך זה הינה הבאת המכור לרגע מדויק שבו הוא-עצמו יהפוך למודע לרוע מצבו וירצה לשנותו. ההתערבות צריכה להיות מנוהלת על ידי איש מקצוע המתמחה בהתערבויות-גמילה, מכיוון שהמדובר באירוע שהוא מורכב מאד. ניתן להשוות את האירוע לאקט של הערה יזומה ואקטיבית של אדם השרויה בתרדמת ארוכה והשבתו למציאות של ה"כאן" וה"עכשיו". עם הצלחת ההתערבות (כלומר, אחרי נפילת האסימון אצל המכור), יש צורך לפעול ביעילות ובמהירות, מכיוון שהתמכרות היא סיטואציה מורכבת ומתוחכמת ביותר, המגובה בלא מעט מנגנוני הגנה, כדוגמת הכחשה או גזלייטינג. לכן, יש צורך לפעול במהירות, לפני שההתמכרות תשוב ותנסה לגונן על קיומה באמצעות הרמת המגננות של המכור.

תהליך ההחלמה

הספרות המקצועית העוסקת בהתמכרויות מתייחסת אל תהליך הגמילה / ההחלמה כאל תהליך המורכב משלושה חלקים – ההחלמה המוקדמת, ההחלמה הממושכת וההחלמה היציבה.

שלב ההחלמה המוקדמת

שלב זה מתייחס לשנה הראשונה בתהליך הגמילה של האדם, והוא מתחיל לאחר שהאדם המכור הפסיק את התמכרותו הפעילה ונכנס לגמילה, בין אם בזכות החלטה עצמאית שלו ובין אם במסגרת טיפול כולל אחר. הטיפול בשלביו הראשונים יהיה אינטנסיבי ונרחב, ויעסוק לא רק בגמילתו הפיזית של המכור מהחומרים הממכרים או מהסמים, אלא אף בתרגול לשינויים התנהגותיים משמעותיים.

תהליך זה עשוי להתבצע באשפוז במכון גמילה או במפגשים קבועים במסגרת גמילה אמבולטורית, שבמהלכם ילווה המטופל באנשי מקצוע מהתחומים השונים. שלב זה חיוני והכרחי לתהליך הגמילה, והוא, גם, ככל הנראה, השלב הקשה ביותר, מאחר ובשלב זה הנגמל יהיה חייב להיפרד מהשקפות, דעות, ראיית עולם והרגלים שליוו אותו במשך שנים.

שלב ההחלמה הממושכת

שלב זה מתייחס לפרק הזמן בן ארבע השנים שבין השנה הראשונה לשנה חמישית מתחילת הגמילה. בשלב זה בתהליך השינויים ההתנהגותיים יהיו ניכרים גם בסביבתו של הנגמל, הדפוסים האופייניים להתמכרות יפחתו וההתמודדות עם ההתמכרות הופכת לדרך חיים. בשלב זה, הגמול כבר ישוב לחיות ולתפקד בסביבה הטבעית לו, וכמות המפגשים שלו עם אנשי מקצוע, באופן טבעי, תפחת.

שלב ההחלמה היציבה

שלב זה מתייחס לפרק הזמן מחמש שנים מתחילת התהליך והלאה. חייו של האדם יציבים יותר, וההתמכרות נטמעת ונדחקת לרקע. דפוסי ההתנהגות החיוביים הושרשו בו ודרך הישר היא כבר חלק בלתי נפרד מהתנהלותו. אולם, על אף היציבות, אל לו לאדם לשכוח, אפילו לא לרגע, כי למכור לשעבר, כל מעידה עלולה להגיע בקלות רבה הרבה יותר מאשר לאדם שלא התמודד, מעודו, עם התמכרות!

איך נגמלים ולא חוזרים להשתמש
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.