נזקי שתיית אלכוהול

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא

אלכוהול הוא חלק מן התרבות האנושית ברחבי הגלובוס, אין כמעט חברה בה לא קיים משקה אלכוהולי כלשהו. עם זאת, לא ניתן להפריז בסכנות הטמונות בשתייה מופרזת של אלכוהול שכן בכמויות גדולות, הוא גורם למגוון תופעות לוואי שליליות כולל סכנות בריאותיות של ממש. מהם נזקי שתיית אלכוהול בטווח הקצר? מה לגבי הנזקים בטווח הארוך והם ניתן להימנע מהם? ומה בין שתיה מתונה לאלכוהוליזם?

נזקי שתיית אלכוהול לטווח הקצר

לשתיית אלכוהול בכמות גדולה השפעות שליליות מיידיות, למשל:

  • הרעלת אלכוהול – כל מי ששותה לשוכרה, כמות גדולה של אלכוהול יכול לסבול מהרעלה גם ללא כל רקע של השתכרות קודמת וללא כל סימן מקדים.
  • שינויים בתפישת המציאות – מכיוון שאלכוהול בכמות גדולה גורם לתופעות פסיכו-אקטיביות ישנה סכנה של ממש למשל בנפילה, נהיגה, התנהגות בלתי אחראית, אלימות, פגיעות לתקיפה מינית ומצבים רבים ושונים בהם שיקול הדעת אינו קיים בשל ההשתכרות.
  • התנהגות מינית לא אחראית – אלכוהול גורם לשינויים משמעותיים בתפישת המציאות, להורדת היכולת לקבל החלטות שקולות ונבונות באותו הרגע וכתוצאה מכך עשוי להיות גורם להתנהגות מינית לא אחראית. כך למשל, תחת השפעת אלכוהול ישנה סכנה לקיום יחסי מין בלתי מוגנים, עם פרטנרים לא מוכרים וכד'.
  • אלכוהול והיריון – שתיית אלכוהול במהלך ההיריון, גם הכמות קטנה מסכן את בריאותו של העובר. בכמות גדולה, ובמיוחד בשליש הראשון להיריון הדבר עלול לגרום לתסמונת האלכוהול העוברי.

נזקי שתיית אלכוהול לטווח הארוך

שתייה מופרזת לאורך זמן יכולה לגרום למגוון תופעות גופניות קשות, כולל:

  • מחלות לב ויתר לחץ דם
  • שבץ מוחי
  • שחמת הכבד ורגישות למחלות כבד זיהומיות
  • דיכוי של מערכת החיסון
  • פגיעה בזיכרון
  • נטייה מוגברת למחלות אונקולוגיות
  • בעיות קשות במערכת העיכול
  • החמרת או התפרצות מחלות נפשיות

בנוסף לנזקים פיזיים, שתיית אלכוהול מופרזת עשויה לגרום לנזקים במישור החברתי, משפחתי ותעסוקתי. אך מעבר לכל, הסכנה הגדולה ביותר היא התמכרות. אלכוהול הוא חומר ממכר ביותר ולמרות שהוא אכן חוקי ברוב מדינות העולם, מבחינה זו מדובר על כימיקל מסוכן לא פחות מסמים כמו הרואין. החזקה של אלכוהול במי שמוצא את עצמו מכור אליו גדולה, מדובר על אחת מן ההתמכרויות המאתגרות ביותר לטיפול.

איך ניתן למנוע את הנזקים הקשורים באלכוהול?

הדרך הטובה ביותר להימנע מנזקי האלכוהול היא להימנע מאלכוהול. אין זה אומר שכל האוכלוסייה צריכה להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול, אלכוהול הוא חוקי כמובן וחלק ממגוון פעילויות תרבותיות וחברתיות. אך חשוב מאוד לזכור שלאלכוהול פוטנציאל התמכרות גבוה מאוד, במיוחד עבור מי שיש לו היסטוריה של אלכוהוליזם במשפחתו ובמיוחד אם צריכת האלכוהול מתחילה בגיל צעיר. אך עבור רוב האנשים, שתיית אלכוהול מפעם לפעם, באופן מתון אינה כוללת תופעות לוואי ארוכות טווח יותר מצריכה של כל מזון אחר שאינו בריא לאדם. הנשק מתבטא בעיקר בשימוש מופרז.

מה בין שתיית אלכוהול מתונה לאלכוהוליזם?

אלכוהוליזם בהגדרתו היא התמכרות לאלכוהול. ההבדל בין אדם ששותה משקאות אלכוהוליים לבין אלכוהוליסט הוא חוסר היכולת להפסיק, במיוחד לאורך זמן. מדובר על התמכרות שקשה מאוד לשבור ללא מסגרת מקצועית תומכת שכן האחיזה של אלכוהול מאוד חזקה הן במישור הפיזי והן במישור הנפשי. עם זאת, גמילה מאלכוהול בהחלט אפשרית, במכון גמילה מקצועי בו צוות מסור בעל ניסיון בהתמודדות עם גמילה מאלכוהול ניתן להיגמל תוך ניהול תופעות הלוואי של הגמילה, קבלת כלים לחיים ללא האלכוהול, להתחיל לשקם את מה שנפגע בעקבות ההתמכרות ולצאת לדרך חדשה, בריאה יותר ושלמה יותר ללא האלכוהול.

נזקי שתיית אלכוהול
מרכז גמילה - וילה באלאנס
מרכז גמילה - וילה באלאנס

קליניקה לגמילה שהוקמה במטרה לקדם, לסייע ולתמוך באוכלוסייה עם בעיות התמכרות וקשיי הסתגלות והשתלבות בקהילה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

למאמרים נוספים

פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

לאחר השירות הצבאי, רבים מתמודדים עם ההדים הרודפים של חוויות טראומטיות הממשיכות להשפיע ולהיות נוכחות, הרבה מעבר לשדה הקרב או השירות הצבאי כולו. השירות הצבאי,

קרא עוד »

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.